صادرات به روسیه

روسیه یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشورهای اوراسیا است که به دلیل داشتن جمعیت بالا سالانه میزان چشمگیری واردات از کشورهای دیگر دارد. دراین‌ بین ایران نیز به دلیل نزدیکی مسافت سهم قابل‌توجهی از صادرات کالا به روسیه را به خود اختصاص داده است. این کشور پهناور با داشتن مرزهای آبی بسیار با سایر کشورهای اروپایی نظر صادرکنندگان ایرانی را به خود جلب کرده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا از فرصت‌های صادراتی به روسیه و همچنین شرایط صادرات به این کشور بیشتر بدانیم.


راهنمای صادرات به روسیه

برای صادرات هر محصولی به روسیه در ابتدا باید نیاز بازار روسیه را شناسایی کنید. محصول صادراتی شما باید بین مشتریان و شرکت‌های روسی پرتقاضا باشد. قدم مهم بعدی بازاریابی صحیح است. محصول شما باید توانایی رقابت با محصولات مشابه را از نظر قیمت، کیفیت و بسته‌بندی در سطح بین‌المللی داشته باشد. بسته‌بندی جذاب و باکیفیت و مطابق با استانداردهای شرکت خریدار با نوشته‌هایی به زبان انگلیسی و روسی به فروش هرچه بیشتر کمک می‌کند.

حالا باید سراغ مدارک و کارهای اداری صادرات به روسیه برویم و آن‌ها را در دفاتر ثبت تجارت درج کنیم. ثبت نام برای مالیات بر ارزش افزوده در دفاتر مالیاتی فراموش نشود. نحوه ارسال کالا به روسیه یکی از مهم‌ترین قدم‌های صادرات است که تأثیر مستقیم بر کیفیت کالای صادراتی دارد. روش‌های مختلفی مثل جاده‌ای ریلی هوایی و دریایی که ارتباط مستقیم با نوع محصول ارسالی دارد. با بررسی تمام راه‌های ارسال محصول، مناسب‌ترین راه برای انتقال محصول خود را انتخاب کرده و در گمرک برای دریافت برگه ترخیص کالا ثبت ‌نام کنید.

البته کارهای اداری به این زودی تمام نشده و شما باید برای گرفتن مجوز صادرات از وزارت صنعت و تجارت روسیه هم اقدام کنید. دریافت گواهی بازرسی کالا و بعد از آن گرفتن مجوز خروج و ارسال کالا بر اساس بارنامه حمل بار فراموش نشود. بهتر است برای اطمینان از کیفیت ارسال و دوری از مشکلات اداری صادرات کالا با یک شرکت مستقر در روسیه قرارداد ببندید تا مراحل قانونی صادرات را برای شما انجام دهد.

اقلام صادراتی به روسیه

روسیه به سبب داشتن آب و هوای سرد و خشک امکان تولید بسیاری از محصولات باغی و کشاورزی را ندارد و ناچار به وارد کردن این محصولات است. خوشبختانه ایران چهارفصل با خاکی حاصلخیز پتانسیل کاشت و صادرات بسیاری از نیازهای روسیه را دارد. برخی از این محصولات عبارتند از:

  • محصولات باغی مثل کیوی، هلو، شلیل، سیب
  • صیفی‌جات و سبزی مثل کلم، کاهو، کرفس، فلفل دلمه
  • خشکبار مثل چای، خرما
  • مصالح ساختمانی
  • لوازم خانگی مثل بلور و ظروف یک‌بارمصرف
  • محصولات پتروشیمی
  • شوینده‌های خانگی و صنعتی

حداقل سرمایه برای صادرات به روسیه

همه ما دوست داریم تجارتی با کمترین هزینه و بیشترین سود داشته باشیم. سوال اصلی این است که حداقل سرمایه لازم برای صادرات کالا به روسیه چقدر است؟ با توجه به تغییرات مداوم بازار ارز نمی‌توان قیمت دقیقی را برای شروع یک تجارت مشخص کرد. حتی ممکن است مسائل سیاسی و تحریم‌ها هم به‌ صورت مقطعی روی قیمت‌ها تأثیر بگذارند؛ اما یک تاجر موفق فرصت‌های صادراتی را از دست نمی‌دهد. بگذارید با یک مثال هزینه‌های صادرات به روسیه را توضیح دهیم. به طور مثال برای صادرکردن کاهو به روسیه نیاز به برآورد هزینه‌های حمل و نقل، نگهداری، ترخیص، گمرک و مجوزها دارید. علاوه بر این موارد تعرفه‌های پرداختی دیگری نیز وجود دارد که شناختن آنها دید روشن‌تری از هزینه‌ها به شما میدهد.

تعرفه یا حقوق ورودی

این تعرفه از جانب دولت به دلیل حمایت یا مالی و یا هر دوی آن‌ها اخذ می‌شود و بیشتر به شکل مالیات و عوارض است.

تعرفه ارزشی

به تعرفهٔ گمرکی که بر اساس ارزش کالا گرفته می‌شود تعرفهٔ ارزشی می‌گویند. در این روش حقوق و عوارض گمرک کالا درصدی از ارزش کالا است که باید به محل گمرک تسویه و پرداخت شود.

تعرفه ثابت

تعرفه‌ای که بر اساس مقدار آن کالا یا تعداد و وزن آن تعیین می‌شود.

تعرفه مرکب

به تعرفه‌ای که ترکیبی از تعرفهٔ ارزشی و تعرفه ی ثابت باشد تعرفهٔ مرکب می‌گویند. بر مبنای تقسیم‌بندی بر ایجاد تبعیضات یا موانع و برقراری تسهیلات جهت واردات و صادرات کالا، اتحادیه منطقه و یا کشور خاصی باشد این تعرفه‌ها ممکن است یک ستونه، دو ستونه، یا سه ستونه باشند.

تعرفه یک ستونه

تعرفه‌ای که بدون تبعیض است و برای کلیهٔ کشورها و کلیهٔ کالا مقدار ثابت و مشخصی است.

تعرفه دو ستونه

در این نوع تعرفه هر کالایی دو نوع عوارض و حقوق گمرکی مشخص دارد و یک نوع آن حداکثر یا در اصطلاح حد بالا است؛ ولی حدهای دیگر کمتر شده و کاهش می‌یابند.

تعرفه سه ستونه

شکل کامل شده و گستردهٔ تعرفه دو ستونه است و حد پایین‌تری از کشورهای دیگر از حقوق گمرکی اعمال و مشخص می‌شود .

 

مشکلات تجارت با روسیه

تجارت با هر کشوری به دلیل وجود قوانین تجاری متفاوت، با چالش‌‌هایی همراه است.

از مهم‌ترین چالش‌های تجارت با روسیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتباط گرفتن با روس‌ها چالشی بزرگ است
  • نرخ عوارض گمرکی بالاست
  • پروتکل‌های مشترکی بین گمرک روسیه و ایران وجود ندارد
  • گمرک آستاراخان از قوانین بین‌المللی تبعیت نمی‌کند
  • روسیه بر استانداردهای ایران سختگیری زیادی دارد
  • شرکت‌های قدرتمند صادراتی در روسیه کم تعداد هستند
  • فرهنگ صادراتی بین ایران و روسیه متفاوت است

 

لیست تجار روسیه

از مهم‌ترین مشکلات بازرگانان برای صادرات کالا به روسیه پیدا کردن تاجران در کشور مقصد است. بهترین راه برای حل این مشکل کمک گرفتن از شرکت‌هایی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند. خبر خوب اینکه گروه توسعه و رشد تجارت هرمس چند سالی است که شرکت بازرگانی خود به اسم تیکا را در روسیه افتتاح کرده و شما می‌توانید کلیه کارهای بازرگانی خود در امر صادرات به روسیه را به ما بسپارید.

خدمات گروه توسعه و رشد تجارت هرمس در روسیه

گروه توسعه و رشد تجارت هرمس به منظور ارائه خدمات تجاری در بازار بین‌المللی به تجار ایرانی اقدام به تاسیس شرکت مستقل بازرگانی با نام تیکا در پایتخت کشور روسیه کرده است. شرکت تیکا با داشتن کادر مجرب، سابقه فعالیت طولانی در فدراسیون روسیه دارد و آماده ارائه خدمات بازرگانی و ثبت شرکت در روسیه به بازرگانان محترم ایرانی است.

خدمات ما شامل

ثبت سفارش کالا و رفع تعدات ارزی

ترخیص کالا از تمام گمرکات اجرایی

حمل کالا به روش‌های زمینی هوایی دریایی

خرید و فروش ارزی انواع محصولات

بازاریابی محصولات در کشورهای منطقه CIS

مشارکت در فروش کالا و زیرساخت‌های فناوری محور

جهت دریافت اطلاعات بیشتر از سایت تیکا به دو زبان انگلیسی و روسی دیدن فرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      خانهخدمات[EN Version]تماس