غذای ماهی برای پرورش آبزیان و 5 مدل محبوب آن

غذای ماهی


غذای ماهی

هر موجود زنده ای برای رشد و پرورش به تغذیه مناسب احتیاج دارد. آبزیان با سه ذائقه غذایی، گیاه خوار، همه چیز خوار و گوشت خوار در زنجیره غذایی انسان قرار میگیرند. هرچه غذای ماهی غنی تر و با مواد اولیه با کیفیت تری باشد رشد ماهی هم بهتر خواهد بود. در ماهی های خوراکی اهمیت کیفیت خوراک ماهی دوچندان هم میشود.از عوامل تاثیرگذار در رشد مناسب ماهی میتوان به :انتخاب نزاد مناسب ماهی، غذای باکیفیت، کیفیت تهویه وتصویه آّ، اکسیژن موجود در آب و… اشاره کرد.

با توجه به شکل و محل قرارگیری دهان ماهی نوع خوراک تغییر میکند. برای مثال بعضی ماهی ها از سطح آب تغذیه میکنند و بعضی دیگر از عمق بیشتری از آ ب غذای خود را پیدا میکنند. موارد بسیاری هم در اشتهای ماهی به غذا تاثیر گذار است؛ از جمله دمای آب میزان اکسیژن محلول در آب و تایم شبانه روزی و…


انواع غذای ماهی


انواع غذای ماهی

یکی از تقسیم بندی های غذای ماهی بر اساس ذائقه آنها انجام میشود.  درصد مواد مغذی در خوراک از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال میزان پروتئین بالاتر و کربوهیدرات بالا و فیبر کمتر ارزش غذایی آن را بالاتر می برد.

ماهی های گوشتخوار غذای طبیعی خود را از صید آبزیان دیگر تامین میکنند و یا به صورت پرورشی رشد میکنند. گیاهخواران از جلبک ها یا گیاهان دریایی استفاده میکنند.غذای همه چیزخواران، هردو این دسته ها یا فیتوپلانکتون ها است.

  • ماهی گوشتخوار مثل: گربه ماهی و کپور نقره ای
  • ماهی گیاهخوار مثل: کپور علف خوار
  • همه چیز خوار مثل: کپور سرگنده و کپور معمولی

از نظر شناوری

خوراک ماهیان به اشکال شناور، نیمه شناور و غیر شناور تقسیم میشود. این دسته بندی با توجه به شکل و جایگاه دهان ماهی انتخاب میشود. برای ماهیانی که از سطح آب تغذیه میکنند، از غذاهای با حجم بالاتر و چگالی کمتر استفاده میشود که روی سطح آب شنالور میشوند استفاده میشود. و برای ماهی های کف خوار که از کف استخر یا محیط آبی خود تغذیه میکنند از غذاهایی با تراکم بالا و تخلل کمتر استفاده میشود تا به ته استخر برسند.

از نظر منبع فراوری

به طور کلی خوراک آبزیان به دو شکل پلت و اکسترود تقسیم میشود. با توجه به نوع ماهی و نحوه تغذیه آن اندازه و شکل این پلت ها تعیین میشود. برای مثال پلت های اسفنجی و دیسکی به ترتیب برای ماهیانی که عادت به غذای زنده دارند و ماهیان کفخوار که از کف محیط آبی تغذیه میکنند مثل لجنخوار متفاوت است. همچنین پلت های گرانولا، سخت و قرص علف مصارف متفاوتی دارند و محبوب تر و پرمصرف تر میباشند.


خوراک ماهی


خوراک ماهی

خوراک ماهی فارق از شکل ظاهری به صورت کلی دسته بندی متنوعی دارد مثل:

غذای ماهی زنده

از غذاهایی که معمولا برای ماهیان گوشت خوار استفاده میشود میتوان به دافنی، آرتمیا، لارو پشه، غذاهای زنده آبزی و شیرونومید اشاره کرد.

غذای ماهی خشک

خوراک خشک ترکیبی متنوع از غذای گیاهی و جانوری است. این خوراک مناسب ماهیان اکواریومی و قزل آلا است. ظاهر این نوع خوراک در حالت های پلت، گرانول، پودر، قرص و پولکی و… است.

سایر غذای ماهی

بعضی از غذاهای ماهی به صورت تکی توصیه نمیشوند اما به صورت مکمل میتوانند نتایج مطلوبی داشته باشند. مثل جگر و دل گاو و گوسفند و مرغ..کیلکا و … برای آشنایی بیشتر با ماهی کیلکا و خواص آن اینجا کلیک کنید.

خوراک آماده آبزیان

در نهایت توجه داشته باشید هرچه جسه ماهی کوچکتر باشد به میزان خوراک بیشتری برای رشد احتیاج دارد. دمای آب یا فصول مختلف هم با توجه به خونسردی ماهیان در تغذیه آنها اثرگذار است. هرچه محیط آبی به اکوسیستم ماهی نزدیک تر باشد با کیفیت بالاتری پرورش میابد. در صورتی که قصد پرورش تعداد بالای ماهی را دارید حتما از خوراک مصنوعی و مکمل های مغذی استفاده کنید.

هنگام خرید حتما متناسب ترین خوراک را با توجه به کیفیت و متریال و قیمت و نوع ماهی انتخاب کنید.لوگو هرمس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      خانهخدمات[EN Version]تماس