واردات گوشت با کیفیت به ایران 1402

واردات گوشت به ایران


واردات گوشت به ایران

اولین و مهمترین نکته واردات گوشت آزمایش هایی است که متخصصین روی آن انجام میدهند. در این خصوص سازمانهایی برای تایید این مسئله وجود دارند که نظارت بهداشتی بر گوشت را با دقت مورد بررسی قرار میدهند. این محصولات پس از وارد شدن به کشوردر سردخانه‌ به صورت شقه نگهداری میشوند و بعد از بررسی پروتکل‌های بهداشتی، به صورت بسته‌بندی‌شده وارد بازار میشوند.

از هدف های مهم واردات گوشت از کشورهای خارجی میتوان به:

  • تنظیم بازار داخلی
  • برداشتن بار اضافی از روی دوش دامداران کشور در فصل زایش دام ها
  • برظرف کردن نیاز بازار در این زمان

اشاره کرد.حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی دلیل فروش بخشی از دام‌های مولد توسط دامداران و افزایش قیمت گوشت است.

واردات گوشت تازه


واردات گوشت از روسیه

روسیه به دلیل روابط بین المللی مناسب، به یکی از محبوب ترین شرکای تجاری ایران تبدیل شده است. ایران از سال 2016 به عنوان یکی از وارد کنندگان گوشت حلال از روسیه شناخته میشود.

بر اساس گفته های دولت، 5 شرکت تولید کننده گوشت و مرغ روسی در حال حاضر مجوز دسترسی برای صادرات گوشت به ایران را در دست دارند.

تا کنون با وجود تمام مساعدت‌ها، رفع موانع و تسهیل فرآیندها توسط معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، تامین ارز برای واردات گوشت به کندی صورت می‌گیرد. اما محموله‌های گوشت با کیفیت از طریق هواپیما و تریلی‌های مجهز یخچال‌دار به صورت متعدد و برنامه ریزی شده از ابتدای هفته وارد کشور شده و به سرعت در بازار توزیع می‌شود. واردات گوشت قرمز تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ ادامه دارد.

واردات گوشت از پاکستان

بر اساس گفته های رییس اتحادیه دام شرکت پشتیبانی امور دام، در سال 1402 گوساله‌های پاکستانی نژاد هندی وارد کشور شدند. در اواخر سال 1401 به وزارت جهاد کشاورزی از طرف مسئولین امور دام شهر های شرقی کشور پیشنهاد شده است تا از فرصت همجواری با کشورهای شرق مانند پاکستان و هندوستان بهره گرفته شود؛ و امکانات واردات دام به کشور ترجیحاً از طریق پاکستان فراهم شود تا بتوان مشکل کمبود گوشت در کشور  را حل کرد. بر اساس مراودات بین این اشخاص برنامه واردات گوشت در دستور کار کشور قرار دارد.

گوشت قرمز

امارات متحده عربی، برزیل، ترکیه، روسیه، گرجستان، مغولستان، هلند و هندوستان 8 مبدا واردات گوشت قرمز به کشورمان طی 11 ماهه سال جاری بوده اند. گوشت قرمز اصطلاحی است که به گوشت چهارپایان مانند گوشت گوسفند، گوشت گاو، گوشت شتر، گوشت خوک، گوشت فک، گوشت شیر دریایی، گوشت خوک دریایی، گوشت اسب آبی و مانند این‌ها گفته می‌شود که سرشار از پروتئین‌ها و چربی‌ها می‌باشد.

واردات گوشت قرمز

تفاوت گوشت گوسفند و گاو

چربی و کالری:

  چربی و کالری گوشت گوسفند، بیشتر از گوشت گاو است و به نظر می‌آید گوشت گاو اندکی پروتئین بیشتر نسبت به گوشت گوسفندی داشته باشد. اما جالب است بدانید پروتئین موجود در گوشت گوسفند جذب بهتری دارد و در حقیقت با کیفیت‌تر است.

گوشت گوسفند چرب‌تر است؛ اما به معنی ناسالم بودن آن نیست، بلکه چربی موجود در گوشت گوسفندی از نوع چربی سالمی است که به دفع کلسترول بد از بدن کمک می‌کند؛ و میزان کلسترول خوب در خون را افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل مصرف آن مشکلی ایجاد نمی‌کند. همچنین در گوشت گوسفند میزان زیادی امگا ۳ و امگا ۶ وجود دارد؛ و به همین دلیل مصرف آن به سلامت قلب و عروق کمک بسیاری می‌کند. بخش زیادی از چربی گوشت گوسفند، اولئیک اسید است که برای سلامت قلب و کاهش بیماری‌های قلبی بسیار فایده دارد.

کراتین:

گوشت گوسفندی دارای کراتین است. به افزایش توده عضلانی بدن کمک بسیاری می‌کند. به دلیل این خواص است که قیمت گوشت گوسفندی، اغلب بیشتر از قیمت گوشت گاو است. همچنین هرچه عمر گوسفند کمتر باشد، مواد مغذی موجود در آن و سلامت گوشت بیشتر است. چنانچه بخواهیم گوشت گوسفندی و گوشت گاو را از نظر طعم و مزه با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم چربی گوشت گوسفند طعم بیشتری به آن میدهد؛ و نرمی و لطافت آن بیشتر است. با این‌حال طبخ گوشت گوسفند به مهارت بیشتری نیاز دارد.

تا کنون با وجود تمام مساعدت‌ها، رفع موانع و تسهیل فرآیندها توسط معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، تامین ارز برای واردات گوشت به کندی صورت می‌گیرد. اما محموله‌های گوشت با کیفیت از طریق هواپیما و تریلی‌های مجهز یخچال‌دار به صورت متعدد و با برنامه ریزی از ابتدای هفته وارد کشور خواهد شد و به سرعت در بازار توزیع می‌شود. واردات گوشت قرمز تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ ادامه دارد.

گوشت برزیلی

واردات گوشت برزیلی به ایران به طور موقت ممنوع شده بود. در حال حاضر بابررسی های انجام گرفته این محدودیت برطرف شده است.

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی برزیل، کشورهای ایران، تایلند،چین و اردن واردات گوشت گاو از این کشور را به دلیل بیماری جنون گاوی به صورت موقت ممنوع کرده بودند. شکل کلاسیک بیماری جنون گاوی خطرناک‌تر است. آلودگی با پروتئین پریون، می‌تواند باعث ممنوعیت تجارت آن در حد گسترده شود.

برزیل به بیش از ۱۵۰ کشور جهان گوشت گاو و مرغ صادر می کند و یکی از بزرگترین صادرکنندگان گوشت قرمز در جهان است.

به گفته مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور؛ ایران جزو کشورهایی است که در 11 کشور صادرکننده گوشت قرمز ناظر بهداشتی مقیم دارد. اکنون ایران با برخی کشتارگاه های برزیل همکاری دارد. اگر هر یک از آنها با مشکلی روبرو شوند به طور قطع ایران واردات خود را از این کشتارگاه ها متوقف می کند. برای نمونه، چند ماه پیش به دلیل بروز مشکل در سیستم سرمایشی یکی از کشتارگاه های طرف قرارداد ایران، خرید از آن متوقف شد.

واردات گوشت از مغولستان

یکی دیگر از کشور های صادر کننده گوشت به ایران کشور مغولستان است. این کشور در اولین محموله ارسالی خود حدود 4 هزار تن گوشت را به ایران صادر کرد. بر اساس اعلامات مقامات کشور مغولستان این کشور توانایی صادرات سالانه 100 هزار تن گوشت را داراست.

به علت اسلامی بودن کشور ما، ورود گوشت فقط از کشورها و کارخانه هایی انجام می شود که ذبح اسلامی را تضمین کنند. کشور مغولستان یکی از کشورهایی است که گوشت زیادی تولید میکند. در حال حاضر دارای کارخانه هایی با خط تولید گوشت حلال و مجهز به تکنولوژی روز دنیا برای فرآوری گوشت است. در نتیجه واردات گوشت از مغولستان در دستور کار آینده تجار ایرانی نیز قرار خواهد گرفت تا کمبود مواد گوشتی در ایران جبران شود.

کشور مغولستان از دو راه زمین و هوا با ما در ارتباط است. به طور عمده واردات گوشت از طریق راه زمینی انجام میگیرد که حدود 14 روز طول میکشد. البته در این روش از ماشین های باری مجهز استفاده می شود. در این راستا، تجهیزات سرمازا و نحوه وکیوم گوشت بسیار مهم است.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      خانهخدمات[EN Version]تماس