گوشت گوسفندی در دنیا یک کالای لوکس محسوب می‌شود. بااین‌حال در فرهنگ غذایی ایرانی، گوشت گوسفندی محبوبیت و استفاده بسیاری دارد. این محبوبیت به حدی است که قیمت گوشت گوسفندی در بازار ایران بالاتر از سایر گوشت‌ها است و حتی قیمت گوشت گوساله نیز بر اساس آن تعیین می‌شود.

این محصول پرمصرف به دلایل متفاوتی در طول سال دچار نوسان قیمت می‌شود. بارندگی و تغییر میزان زایش گوسفندان در طول سال از عوامل کاهش عرضه و افزایش قیمت گوشت گوسفندی است. هرچند که اصلاح نژادی برای افزایش زایش سالیانه گوسفندان در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد؛ با این حال دولت، واردات گوشت گوسفندی را به عنوان راهکاری برای تعدیل قیمت گوشت و تأمین نیاز بازار به کار می‌برد.

در بین گزینه‌های بسیاری که برای واردات گوشت وجود دارد، کشور روسیه به سبب نزدیکی مسافت بهترین شرایط را برای واردات گوشت گرم را دارد. در سال ۱۴۰۲ قرارداد واردات 300 تن گوشت گرم لاشه از مبدأ روسیه جهت عرضه در میادین میوه و تره‌بار کشور به‌منظور تنظیم بازار گوشت و کاهش قیمت توسط شرکت توسعه و رشد تجارت هرمس با گروه توسعه‌گری پردیس زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام امضا شد. در این مقاله با ما همراه باشید تا مراحل و الزامات واردات گوشت گرم گوسفندی از روسیه را به تجربه شرکت توسعه و رشد تجارت هرمس برای شما شرح دادیم.

انواع گوشت وارداتی به ایران

واردات گوشت روش‌های متفاوتی دارد که هرکدام بر کیفیت و قیمت گوشت در ایران تأثیر مستقیم دارد. به‌طورکلی گوشت به سه روش وارد می‌شود:

  • واردات گوشت منجمد: تا به امروز گوشت از کشورهای برزیل، اروگوئه، مغولستان و استرالیا وارد ایران می‌شد که به دلیل فاصله زیاد این کشورها با ایران، واردات گوشت به‌صورت منجمد بوده است. گوشت منجمد اگرچه ماندگاری بیشتری دارد؛ اما پروسه انجماد از کیفیت گوشت مصرفی کم کرده و در سبد غذایی طرفداران سبک زندگی سالم جایی ندارد.
  • واردات دام زنده: یکی از بهترین روش‌های واردات گوشت، واردات دام زنده است؛ زیرا سلامت و تازگی گوشت تضمین می‌شود.
  • واردات گوشت گرم: در این روش گوشت به‌صورت لاشه گرم وارد می‌شود. منظور از لاشه گرم، دام ذبح و پوست‌گیری شده است. روسیه به دلیل نزدیک بودن به ایران به واردکنندگان این امکان را می‌دهد تا گوشت گوسفندی را به‌صورت لاشه گرم و تازه وارد کرده و به دست مصرف‌کننده برسانند. البته که حلال بودن گوشت توسط ناظر شرعی در کشتارگاه تایید می‌شود.

مراحل و مجوزهای واردات گوشت گرم گوسفندی از روسیه

  • برای واردات گوشت گرم از روسیه شما باید در ابتدا اطمینان حاصل کنید که واردات انواع دام به صورت زنده یا لاشه در اساس‌نامه شرکت درج شده باشد. تنها در این صورت شما مجوز واردکردن گوشت را خواهید داشت.
  • مرحله بعدی پیداکردن یک کشتارگاه مورد تأیید سازمان قرنطینه ایران و عقد قرارداد واردات گوشت است. توجه داشته باشید که باید تمامی جزئیات مانند تعداد، مبلغ، وزن و نژاد گوسفند در قرارداد قید شده باشد. شرکت توسعه و رشد تجارت هرمس با داشتن ارتباط مستقیم با کشتارگاه‌های روسیه که همگی دارای تاییدیه‌ وزارت بهداشت و سازمان قرنطینه هستند، پتانسیل واردات گوشت در حجم بالا را دارد.
  • دریافت پروفرما یا پیش‌فاکتور از فروشنده را فراموش نکنید. پروفرما یکی از مدارک موردنیاز در کسب مجوز ثبت سفارش و گشایش اعتبار ترخیص کالا از گمرک است.
  • گواهی بهداشت مبدأ یکی دیگر از مدارک مهم برای اجازه واردات گوشت به ایران است که باید در کشور صادرکننده اخذ شود.
  • دریافت IHR تأیید شده مبدأ. International Health Regulation یک ابزار حقوقی بین‌المللی است که ۱۹۴ کشور جهان متعهد به اجرای آن هستند. هدف از این مقررات کمک به جامعه بین‌المللی در ارتباط با پیشگیری و پاسخ به خطرات حاد بهداشت عمومی است که پتانسیل گسترش از طریق مرزها و تهدید مردم سراسر جهان را دارد.
  • اخذ مجوز بهداشت و مجوز قرنطینه دامپزشکی ایران روی تک‌تک لاشه‌های گوشت وارد شده نیز از دیگر الزامات واردات گوشت گرم است. باید یک لیبل شامل مشخصات و تاریخ به زبان کشور صادرکننده و همچنین مهر تأیید وزارت بهداشت ایران و روسیه روی هر لاشه‌گوشت گوسفندی ثبت شده باشد.
  • مهم‌ترین نکته بحث شرعی بودن گوشت وارداتی است. برای تأیید ذبح اسلامی، دو کارشناس و ناظر شرعی و بهداشتی بر فرایند ذبح گوشت‌های وارداتی در کشور مبدأ نظارت خواهند داشت و مهر تأیید خود را از شرایط موجود پای برگه‌ می‌زنند.

واردات گوشت گرم از روسیه

حمل و نقل

یکی از حساس‌ترین مراحل واردات گوشت گرم، حمل و ارسال آن به کشور است. ماشین حمل گوشت باید از نظر فنی سالم و یخچال با دمای ثابت داشته باشد. درست است که روسیه فاصله زیادی با ایران ندارد؛ اما وزارت بهداشت ایران تنها پنج روز برای توزیع و مصرف گوشت گرم روسی فرصت می‌دهد. بعد از این 5 روز کیفیت گوشت افت کرده و توزیع آن ممنوع است.

تحلیل و بازخورد واردات گوشت روسی بر بازار گوشت ایران

درست است که واردات گوشت منجمد هزینه کمتری در مبدأ دارد؛ اما هزینه‌های بسته‌بندی، حمل‌و‌نقل و ارزش‌افزوده منجر به افزایش قیمت تمام شده داخلی می‌گردد به‌طوری‌که قیمت نهایی گوشت، برابر و یا حتی بیشتر از گوشت تازه داخلی می‌شود و سود آن تماما به جیب شرکت‌های واسطه می‌رود.

مفتخریم اعلام کنیم که گروه توسعه و رشد تجارت هرمس در راستای تأمین نیاز بازار اقدام به واردات گوشت گوسفندی گرم از کشور روسیه کرده که کیفیتی بالاتر از گوشت ایرانی دارد. در فاز اول این سرمایه‌گذاری شرکت هرمس در قالب قرارداد مشارکت با شرکت اگروفوروارد در روسیه و شرکت ورنا پویان هامون در ایران، نقش تأمین‌کننده را نیز ایفا می‌کند. در طی این فرآیند قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت گوسفندی برای مصرف‌کننده  ۲۵۲۰۰۰ تومان اعلام شد این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی داخلی ۲۸۲۰۰ تومان است.

پیش‌بینی می‌شود در بلندمدت با توجه به کیفیت بالاتر گوشت وارداتی (گوشت گوسفند نر روسی با چربی پایین) نسبت به گوشت داخلی تقاضای بیشتری را در بازار شاهد باشیم. علاوه بر این امیدواریم به کمک واردات گوشت تازه روسی، نرخ گوشت داخلی به نفع مصرف‌کننده کاهش پیدا کند.

سخن آخر

به‌طورکلی روسیه سهم قابل‌توجهی در واردات گوشت به ایران دارد. نکتهٔ مهم این است که حجم واردات سالانه تحت‌تأثیر عوامل مختلف تغییر می‌کند. به‌عنوان یک واردکننده باید از زمان طلایی بازار واردات مطلع باشید. ما در شرکت توسعه و رشد تجارت هرمس با داشتن شرکت مستقل فعال در کشور روسیه آماده همکاری با واردکنندگان محترم هستیم. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

2 دیدگاه

  • با سلام کنسرسیوم هیواد قصد واردات گوشت گرم ودام زنده از،روسیه بصورت دسته اول را دارد لطفا درصورت تمایل بهمکاری راهنمایی بفرماید
    با احترام مدیرعامل کنسرسیوم هیواد:دکتر مجتبی مسعودی ۰۹۱۵۲۰۴۲۲۶۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      خانهخدمات[EN Version]تماس