گوشت گوساله و 6 قسمت مختلف آن

گوشت گوساله


گوشت گوساله

گوشت گوساله معمولاً در لیست‌های غذایی، از گوشت‌های دیگر گران‌قیمت‌تر است. این گوشت میزان چربی کم‌تری نسبت به گوشت گوسفندی دارد. طعم لذیذی دارد و در ایران و جهان در دسته‌ی گوشت‌های پر مصرف در سفره افراد قرار می‌گیرد. گوشت گوساله به عنوان یکی از اصلی ترین منابع تامین پروتیئن برای بدن انسان است و خواص بیشماری دارد. گوشت قرمز به دسته های مختلفی تقسیم میشود که از بین آنها میتوان به گوشت گوساله،گوسفند،گاو،گاومیش و بوفالو اشاره کرد. گاوهای نری که بین 6 تا 7 ماه سن دارند.

این نوع گوشت درصد چربی کمتری نسبت به گوشت گاو دارد. جوانتر است و بافت ترد و لطیفی دارد و رنگ آن صورتی روشن است. هر چه سن حیوان بالاتر رود  رنگ آن قهوه ای رنگ تر میشود. مصرف متعادل انواع گوشت برای بدن لازم است. زیرا در سبزیجات و غلات مواد مغذی همچون روی، آهن ، ویتامین های گروه های ضروری بسیار کم و به نسبت جذب آن سخت تر است. افردی که در رژیم غذایی خود از گوشت استفاده نمیکنند، ممکن است به عوارضی همچون کم خونی، ناراحتی های عصبی، اختلال در رشد قدی دچار شود.

گوشت گوساله، سومین گوشت پرمصرف در جهان است و حدود ۲۵ درصد تولید گوشت در سراسر جهان را شامل میشود.

لازم به ذکر است که به احشام داخلی دام مثل دل وجگر و زبان و … نیز اعضای گوشتی یا آلایشات میگویند. این موارد نیز حاوی پروتئین هستند اما اولویت استفاده با بافتهای عضلانی دام در اصطلاح لاشه میباشد که درصد پروتیین بسیار بالاتری دارند.


خواص گوشت گوساله


خواص گوشت گوساله

تقویت سیستم ایمنی بدن: گوشت گوساله بدلیل مقدار زیادی ” روی ” باعث تقویت سیستم ایمنی میشود و توان بدن را در برابر انواع عفونت ها و ویروسها و باکتری ها و … مقاوم میکند.

تنظیم هورمون: محتوای پروتئینی گوشت گوساله باعث کنترل ترشح تستسترون و سوماتوتروپین در بدن میشود .

بازسازی پوست: درمان سریع زخمها و بازسازی پوست وظیفه پروتئین در بدن است و گوشت گوساله با مقدار زیاد پروتیین به سلامتی پوست و ترمیم آن کمک میکند.

پیشگیری از بروز بیماریهای قلبی: گوشت گوساله حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که فشار خون بدن را کنترل و سطح تری گلیسیرید خون را کاهش میدهد و میتواند از بروز بیماریهای قلبی و عروقی پیشگیری کند.

تولید گلبول قرمز: گوشت گوساله درصد پروتئین بالایی است که باعث تولید گلبول‌های سفید خون (لکوسیت) و اریتتروسیت (گلبول قرمز خون) میشود.


 گوشت گرم لاشه


قسمت های مورد استفاده و محبوب گوشت گوساله و گوسفندی

گردن Chuck

بخش عضلانی گردن گوساله از مهره‌های ۱ تا ۷، حدود ده درصد لاشه را تشکیل می‌دهد. ﺍﯾﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺼﺮﻑ ﺻﻨﻌﺘﯽ ‏( ﺳﻮﺳﯿﺲ، ﮐﺎﻟﺒﺎﺱ، ﻫﻤﺒﺮﮔﺮ ‏) ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻬﯿﻪ ﮔﻮﺷﺖ ﭼﺮﺥ ﺷﺪﻩ ﯾﺎ ﺧﻮﺭﺵ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ میرود.

راسته Sirloin

این بخش شامل کمری گوساله و دو طرف ناحیه ستون فقرات است. ده درصد وزن کلی لاشه را شامل می‌شود و برای پخت غذاهایی مانند کباب چنجه ،سلطانی و رست بیف استفاده میشود. البته این نوع گوشت به دلیل داشتن رگ،اثرات پوست کیفیت کمتری نسبت به فیله دارد .

فیله  Tenderloin

این قسمت در ناحیه پشت کمر و پشت جگر وجود دارد و جز گران‌ترین نواحی در لاشه گوساله می‌باشد. حدود یک درصد از وزن کل لاشه را تشکیل می‌دهد و یکی از کم چرب‌ترین بخش‌های گوشت گوساله و از گرانترین بخش های گوساله میباشد.

ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﮔﯿﺮﯼ ﻓﯿﻠﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥﻫﺎﯼ ﮐﻤﺮ ﺟﺪﺍ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ و ﻓﯿﻠﻪ جدا شده ﺑﻪ ﺳﻪ ﻗﺴﻤﺖ ﺳﺮ، ﻣﯿﺎﻧﯽ ﻭ ﺍﻧﺘﻬﺎﯾﯽ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽﺷﻮﺩ. از این قسمت برای غذاهایی مثل خورشت ،کباب برگ و استیک استفاده میشود. (ﻓﯿﻠﻪ ﺍﺳﺘﯿﮏ ﺍﺯ ﻗﺴﻤﺖ ﺳﺮ ﻓﯿﻠﻪ ﺩﺭﺳﺖ ﻣﯽﺷﻮﺩ).

ران Shank

بخش عقبی گوساله که ۳۰ درصد وزن کل لاشه را تشکیل  وتحت عنوان ران شناخته میشود و شامل ﻣﺎﻫﯿﭽﻪﻫﺎﯼ ﭘﺎ ﻭ ﻟﮕﻦ میباشد ﮐﻪ ﺧﻮﺩ آن نیز ﺑﻪ نیز ﻗﺴﻤﺖﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﺮﺩ ﺭﺍﻥ ﻭ ﮐﻌﺐ ﺭﺍﻥ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽﺷﻮﺩ.

گوشت ران گوساله حالت سفت و غضروفی داشته و حالت چرخ شده آن برای انواع غذاها مانند کباب تابه‌ای، شامی و کتلت مناسب است. همچنین ترکیب گوشت ران گوساله که با چربی آن مخلوط شده برای کوبیده مناسب است.

سرسینه یا قلوه‌گاه Brisket

قلوه گاه ﺷﺎﻣﻞ ﺩﻧﺪﻩﻫﺎ ﻭ ﻣﺎﻫﯿﭽﻪﻫﺎﯼ ﺷﮑﻢ ﺑﻮﺩﻩ و ﺣﺪﻭﺩ ۲۲ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﺯ ﻭﺯﻥ ﻻﺷﻪ ﺭﺍ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽﺩﻫﺪ،این گوشت جزو سفت‌ترین بخش‌های گوشت گوساله است  ومعمولا در پخت کباب کوبیده و حلیم استفاده می‌شود بافت این قسمت شامل چربی و گوشت است که نسبت گوشت به چربی بسته به چاق و لاغر بودن گوساله متفاوت است. این ناحیه در گوشت چرخ کرده و یا در مصارف صنعتی گزینه مناسبی می‌باشد. در بسیاری از مناطق این قسمت از گوشت گوساله از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و حتی آن را به فیله گوساله نیز ترجیح می‌دهند.

دنده Rib

این بخش شامل قسمت قلوه گاه یا همان استخوان‌های داخل قلوه گاه می‌باشد که برای استیک تی بن مورد استفاده قرار می‌گیرد

این قسمت به عنوان بهترین بخش گوساله برای دنده کباب است. گوشت دنده گوساله خوش طعم، نرم و لطیف است. از این قسمت برای پخت آبگوشت نیز استفاده می‌شودَ

قیمت روز گوشت گوساله و گوسفندی

قیمت روز انواع گوشت گوسفندی و گوساله را میتوانید از  سایت های ترب و فرصت امروز  مشاهده کنید


گوشت گوساله منجمد

به طور معمول افراد برای نگهداری طولانی تر و استفاده مداوم و صرفه جویی در هزینه و زمان، موارد مصرفی خانوار خود را به صورت منجمد شده در یخچال نگهداری میکنند؛که گوشت نیز از این قائده مستثنی نیست.در قسمت زیر موارد و نکاتی برای نگهداری و استفاده گوشت منجمد شده بیان شده است.

  • پس از بیرون آوردن گوشت از فریزر بافت گوشت نباید:
  • نرم، لزج و سست باشد زیرا یکی از نشانه های فساد گوشت است.
  • بافت گوشت نباید حالت اسفنجی داشته باشد .
  • گوشت نباید بیش از اندازه آب دار باشد و بوی غیرعادی مثل ترشیدگی و گندیدگی نباید داشته باشد.
  • گوشت منجمد نباید آثار سوختگی ناشی از انجماد ( لکه هایی با رنگ سفید گچی تا خاکستری ) و یا قارچ زدگی ( لکه های رنگی ناشی از رشد قارچ ) داشته باشد.
  • گوشتی را که از انجماد خارج شده است برای نگهداری بیشتر مجددا” منجمد نکنید. چون علاوه بر اینکه خیلی زودتر فاسد می شود؛ بلکه چنین گوشتی فاقد ارزش لازم غذائی خواهد بود.

آهن گوشت منجمد

 با نگهداری طولانی مدت گوشت در فریزر، ویتامین ها تا حد نسبتا زیادی کم می شود. اگر عمل رفع انجماد گوشت به طور صحیح انجام نگیرد، آهن گوشت نیز به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد ولی اگر رفع انجماد آن صحیح باشد، آهن گوشت منجمد در مقایسه با آهن گوشت تازه فرق چندانی نخواهد داشت.

پخش عمده گوشت گرم

گوشت گوسفند یکی از لذیذ ترین خوراکی هایی است که مورد پسند تمام افراد جامعه می‌ باشد، تازه بودن یک نکته مهم هنگام تهیه گوشت می باشد که خرید از یک مرکز معتبر تا حد زیادی این  نگرانی را رفع می کند.

از ویژگی های خرید عمده گوشت می توان به مقرون به صرفه بودن آن برای هر دو طرف معامله اشاره کرد.

فروش گوشت در کشتارگاه

در برخی مواقع برخی از کشتارهای مورد تایید وزارت بهداشت در استان های مختلف لیستی از محصولات خود را به عموم عرضه میکنند که نسبت به قیمت گوشت فروشگاهی پایین تر می‌باشد و مردم میتوانند موارد مورد نیاز خود را از این مراکز تهیه کنند.


انواع کاهو در بازرگانی بین الملل

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      خانهخدمات[EN Version]تماس