محاسبه قیمت خودرو کارکرده وارداتی


در حالی که اوایل مردادماه 1402، قانون واردات خودروهای کارکرده یا همان قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور و سپس از سوی رئیس جمهور به وزارت صمت و کشور، ابلاغ شد، حال در آخرین روز‌های باقی مانده از مهلت قانونی برای تدوین و تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده، خبر‌ها از نهایی شدن آیین نامه از سوی وزارت صمت و ارسال آن به هیات دولت حکایت دارد؛ آیین نامه‌ای که به گفته رشیدی کوچی نماینده مجلس، اقدامات موثری را برای بازار خودرو به همراه خواهد داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر کرده است، در این باره گفته است: این آیین نامه که در وزارت صمت تنظیم شده، شامل هشت ماده است و برای آن زحمت زیادی کشیده است و امیدواریم عیناً در هیات دولت به تصویب برسد.

آیین نامه واردات خودرو

طبق ماده 1، این آئین‌نامه شامل خودروهای سواری، وانت، مینی بوس، اتوبوس، کامیون، کامیونت، کشنده و موتور سیکلت میشود.

جلال رشیدی کوچی در ادامه بیان داشته است: در یکی از مواد این آیین نامه تاکید شده که عمر خودرو‌های وارداتی، با در نظر گرفتن گواهی صادره از سازمان ملی استاندارد و شماره شناسایی خودرو VIN، در زمان ورود به گمرک کمتر از پنج سال باشد. وی همچنین پیرامون این ابهام که برخی انتقاد دارند خودرو‌های اسقاطی و فرسوده خارجی قرار است وارد کشورمان شود، گفت: سقف این خودرو‌ها با عمر پنج سال است؛ یعنی از یک روز کارکرد تا سقف پنج سال.

وی افزود: در ماده 2 در خصوص دلیل واردات خودرو‌های کارکرده توضیح داده و تاکید شده است: گروهی متشکل از وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) و اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، بنا به ضرورت و بر اساس نیازسنجی بازار خودروی کشور، سالانه سقف تعدادی و ارزشی خودرو‌های کارکرده را مشخص می‌کند تا مشخص شود در هر سال چه تعداد خودرو با چه ارزش دلاری باید وارد کشور شود.

در ماده ۳ اشاره شده که منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه از محل ارز حاصل از صادرات خود و یا دیگران، ارز منشا خارجی، سرمایه گذاری خارجی و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی خواهد بود. این تصمیم بسیار خوب و مثبتی بود که در حوزه تامین ارز برای واردات خودرو‌های کارکرده گرفته شده است. در آئین‌نامه واردات خودروهای نو، سقف واردات را یک میلیارد دلار برآورد کردند و در اختیار بانک مرکزی قرار دادند. اما این آئین‌نامه در این زمینه دست را باز گذاشته است.

به گفته این نماینده مجلس: در ماده ۴ اشاره شده است خودرو‌های وارداتی باید ضوابط فنی مورد نظر را دارا باشد. هم‌اکنون تمام استاندار‌های موجود توسط سازمان ملی استاندارد در این ماده مورد تایید قرار گرفته است؛ برای نمونه، استاندارد یورو ۵ و یورو ۶ برای خودرو‌های سواری، یورو 5 برای خودروهای دیزلی، فیلترهای جاذب ذرات و EEV مد نظر قرار گرفته است. وی همچنین گفت: سازمان استاندارد و پلیس راهور بر کیفیت این خودرو‌ها نظارت خواهند داشت.

رشیدی کوچی در ادامه در خصوص اینکه چه کسانی اجازه واردات خواهند داشت نیز گفت: ماده ۵ وارد کنندگان را مشخص کرده و به دو دسته حقیقی و حقوقی تعیین شده است. واردکنندگان حقوقی این گونه تعریف شده است که شرکت‌های واردکننده خودرو که دارای تاییدیه خدمات پس از فروش محصولات نام‌های تجاری مورد تایید وزارت صمت می‌باشد به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی، می‌توانند ثبت سفارش کنند؛ یعنی شرکت‌های خودرویی که قرار است خودرو وارد کنند، باید حتما ضمانت خدمات پس فروش آن را نیز ارائه کنند.

وی افزود: نکته اساسی در خصوص واردکنندگان حقیقی یعنی مردم نیز این است که اشخاص حقیقی می‌توانند نسبت به ورود یک دستگاه خودرو به ازای هر کد ملی توسط همان فرد و بدون نیاز به ثبت سفارش، از محل سپرده ارزی خود که به تایید بانک مرکزی رسیده باشد و با رعایت سایر قوانین و مقررات، اقدام نمایند؛ یعنی اشخاص حقیقی هم می‌توانند برای خودشان یک خودروی کارکرده وارد کنند.

مدیرکل دفتر خدمات فنی مهندسی وزارت صمت، درباره خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی گفت: فرآیند ارائه تضامین مالی و تعهدی ذکر شده از طریق سامانه جامع گارانتی و تایید سازمان ملی استاندارد صورت می‌گیرد. شرکت‌های واردکننده باید زیرساخت‌های ارائه خدمات پس از فروش را متناسب با حجم واردات فراهم کنند. شرکت‌های واردکننده خودرو می‌توانند خودشان شرکت خدمات پس از فروش را دایر کنند یا با شخص یا شرکتی که توان انجام آن را دارد، قرارداد الزام‌آور منعقد کنند. هر خودروی وارداتی شناسه رهگیری خاصی دارد و برای هر شناسه رهگیری، یک شناسانامه گارانتی صادر می‌شود.

رشیدی کوچی تاکید کرد: در ماده ۷ اشاره شده که به ازای هر خودروی کارکرده که به کشور وارد می‌شود، باید یک خودروی فرسوده اسقاط و از رده خارج شود و واردکنندگان خودرو مکلف‌اند این مورد را رعایت کنند. هم اکنون در کشورمان نزدیک به ۲۵۰ هزار خودروی فرسوده و قابل اسقاط وجود دارد؛ البته این الزام باید از سوی دولت وجود داشته باشد تا اتفاقی نیوفتد که خودرو‌های فرسوده با قیمت بالایی خرید و فروش شود.

رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده تصریح کرد: این واردکنندگان باید نسبت به ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری در سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به نشانی NNHK.ir اقدام و فرآیند مشخص شده را مطابق قانون برای دریافت مجوز شماره‌گذاری خودروهایشان طی کنند.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان و عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس در پایان گفت: در این آیین نامه، سقف دلاری و سقف حجم موتور در نظر گرفته نشده، که تصمیم خوب و مناسبی است. هرچند ضرورت دارد تا تعرفه‌های واردات خودرو نیز پلکانی و منصفانه در نظر گرفته شود و دولت نسبت به این مساله، دقت ویژه‌ای دارد

واردات خودرو چه مدت ممنوع بود؟

در سال 97 خودروهای آماده (سی‌بی‌یو) با ابلاغ مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی جزو کالاهای ممنوع وارداتی شدند.

از تیر‌ماه سال 96 با توقف فعالیت سامانه ثبت سفارش خودرو، در بازار خودروهای خارجی تنش قیمتی ایجاد شده بود که با تداوم این ممنوعیت، تا دی‌ماه 96 ادامه یافت و در ادامه، رشد نسبی تقاضا برای خودروهای خارجی و افزایش نرخ ارز موجب شتاب بیشتر گرانی خودروهای خارجی شد.

با آغاز سال97 و تک‌‌نرخی شدن ارز، آمارهای تجارت خارجی نیز از کاهش 73 درصدی واردات خودروهای خارجی در 2‌ماه نخست همین سال نسبت به ‌مدت مشابه سال 96 حکایت داشت. بر مبنای این آمارها میزان واردات خودرو نسبت به‌ مدت مشابه سال 96 از نظر تعداد و ارزش به ‌ترتیب 24، 35، 73 و 76درصد کاهش داشته است.

محدودیت واردات خودرو در این سالها چه تبعاتی داشت؟

در این مدت محدودیت واردات خودرو موجب انحصار خودروسازان شد. زیرا رقابتی وجود نداشت تا خدماتی به نفع مصرف‌کنندگان ارائه شود. انحصاری بودن و نبود رقابت موجب شد که خودروهای موجود در بازار از کیفیت بسیار کمی برخوردار باشند، به راحتی در دسترس مردم نباشند و قیمتشان نسبت به بازار جهانی بسیار بالاتر باشد. کیفیت پایین خودروهای موجود در بازار، که در ظاهر تولید داخل‌اند اما در واقع اکثراً حاصل مونتاژ قطعات خارجی هستند، مستقیماً موجب بالا رفتن آمار تصادفات و مرگ و میر در کشور می‌شوند.

هدف از این مصوبه، توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی‌هوا و سوانح جاده‌ای است.

گارانتی خودروهای وارداتی به چه صورت خواهد بود؟

مدیرکل دفتر خدمات فنی مهندسی وزارت صمت، درباره خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی گفت:

واردکنندگان خودرو باید برای خودروهای وارداتی خدمات پس از فروش ارائه و برای آن باید تضامین مالی و تعهدی ارائه کنند.

فرآیند ارائه تضامین مالی و تعهدی ذکر شده از طریق سامانه جامع گارانتی و تایید سازمان ملی استاندارد صورت می‌گیرد.

شرکت‌های واردکننده باید زیرساخت‌های ارائه خدمات پس از فروش را متناسب با حجم واردات فراهم کنند.

شرکت‌های واردکننده خودرو می‌توانند خودشان شرکت خدمات پس از فروش را دایر کنند یا با شخص یا شرکتی که توان انجام آن را دارد، قرارداد الزام‌آور منعقد کنند.

هر خودروی وارداتی شناسه رهگیری خاصی دارد و برای هر شناسه رهگیری، یک شناسانامه گارانتی صادر می‌شود.

آیا تسهیلی در واردات خودرو کارکرده لحاظ شده است؟

طبق گفته امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در لایحه پیشنهادی دولت برای واردات خودروهای کارکرده، انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده حذف شده است.

در این لایحه، تاکید شده که استفاده از استانداردهای کشور مبداء برای خودروهای وارداتی کارکرده با تایید سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست، امکان‌پذیر باشد.

سود و زیان آزادسازی واردات خودرو چیست؟

مزایای آزادسازی واردات خودرو

  • آرام شدن التهابات بازار خودرو
  • قدرت انتخاب بالا برای گروه‌های مصرف
  • در دسترس قرار گرفتن خودروهای با کیفیت بالاتر
  • کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی
  • ایجاد فضای رقابتی به دنبال تعادل در عرضه و تقاضا

معایب آزادسازی واردات خودرو

  • ایجاد اختلاف نظر میان واردکنندگان و خودروسازان
  • انحصار قیمت‌گذاری خودروهای خارجی از سوی واردکنندگان
  • آماده نبودن زیرساخت‌های گمرکی برای آزادسازی واردات خودرو
  • هشدار مهم به خریداران خودرو وارداتی کارکرده

رئیس پلیس راهور فراجا هشدار داد که تا زمان تعیین ضوابط واردات خودرو در هیئت دولت، مردم از خرید و سفارش خودروهای وارداتی دست دوم یا صفر کیلومتر اجتناب کنند.

وی ادامه داد: موضوع مهمی که وجود دارد این است که فعلا آیین نامه ای در خصوص نحوه واردات، تامین ارز و یا میزان واردات مشخص نشده است اما متاسفانه عده ای سود جو در فضای مجازی اقدام به انتشار فیلم هایی از خودروهای موجود در کشورهای حاشیه خلیج فارس می کنند و قیمت‌های غیرصحیح نیز مطرح می کنند.

رئیس پلیس راهور فراجا ضمن هشدار تاکید کرد: تا زمانی که آیین نامه و ضوابط مصوبه هیئت وزیران برای

واردات خودروهای کارکرده تصویب نشود هموطنان هوشیار باشند و فریب سود جویان را نخورند.

ضرورت دارابودن خودروی فرسوده برای واردات خودرو کارکرده شایعه بود

از زمان اعلام آیین‌نامه غیررسمی واردات خودرو کارکرده، شایعه‌ای شکل گرفت مبنی بر اینکه ضرورت واردات خودرو، داشتن خودرو اسقاطی به نام شخصی است که می‌خواهد با کد ملی خود واردات انجام دهد. در پس این شایعه قیمت خودرو اسقاطی به شدت بالا رفت. امروز اما با اعلام رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده مشخص شد اشخاص حقیقی که متقاضی واردات خودرو هستند، هیچ نیازی به داشتن خودرو فرسوده به نام خود ندارند و فقط ضروری است گواهی اسقاط ارائه کنند. وی افزود حجم قابل توجهی گواهی اسقاط از سال‌های گذشته در سبد مراکز اسقاط انباشت شده است که پاسخگوی نیاز واردات و تولیدکنندگان داخلی خودرو است.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، برای همه واردکنندگان خودرو اعم از حقیقی و حقوقی پس از واردات خودرو و ترخیص از گمرک، گواهی اسقاط تخصیص داده خواهد شد و هیچ نگرانی‌ در این خصوص وجود ندارد. بر همین اساس قیمت گواهی اسقاط هر خودروی سواری بین ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان اعلام شده است. افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز اسقاط، اقدام به خرید گواهی اسقاط کنند.

نحوه محاسبه قیمت واردات خودرو کارکرده خارجی

مراحل واردات خودرو

  • خرید خودرو خارجی کارکرده
  • تهیه اسناد مثبته گمرکی
  • حمل تا گمرک ایران
  • پرداخت حقوق ورودی گمرکی
  • ارائه اسناد اسقاط ماشین در ایران
  • پرداخت سایر هزینه‌های گمرکی

حقوق ورودی گمرکی واردات

  • ماشین بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی، ۲۰ درصد
  • ماشین بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی، ۷۰ درصد
  • ماشین بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، ۹۵ درصد
  • ماشین بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، ۱۳۵ درصد
  • ماشین بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۶۵ درصد
  • ماشین بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۷۵ درصد
  • ماشین هیبریدی تا 1500 سی‌سی، 11 درصد
  • ماشین هیبریدی از 1500 تا 2000 سی‌‍سی، 16٪
  • ماشین هیبریدی از 2000 تا2500 سی‌سی، 46٪
  • ماشین هیبریدی بیشتر از 2500 سی‌سی، 136 درصد

سایر هزینه‌ها

  • ۹درصد مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای وارداتی (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)
  • یک درصد حقوق ورودی به‌عنوان عوارض هلال احمر
  • عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی
  • عوارض واردات خودروهای بنزین‌سوز و هیبریدی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی
  • عوارض ریالی واردات مینی بوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری
  • عوارض واردات خودروهای سواری به میزان ۵ درصد ارزش فوب
  • درصورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی، ۲ درصد مالیات علی‌الحساب
  • هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش  cif گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص‌شده یا یک‌و‌نیم ( ۱.۵) درصد ارزش خودرو
  • (۱۰) درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره‌گذاری (عوارض راهنمایی‌ورانندگی)
  • سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری
  • هزینه نقل‌وانتقال دارایی عوارض شهرداری هنگام پلاک بسته به نوع خودرو

جزییات هزینه واردات

  • B= قیمت خرید واقعی مشتری
  • X=قیمت ماشین در سایت کارخانه
  • به ازای هر سال کارکرد 12٪ از قیمت کم میشود
  • قیمت را در سایت های رسمی میتوان پیدا کرد
  • Y= ارزش گمرکی کالا
  • Y=X * ((درصدی که به ازای هر سال کارکرد کم می شود
  • Z=هزینه حمل+ارزش گمرکی
  • بارنامه
  • CO
  • استاندارد
  • A= CIF = Y+Z
  • ارزش گمرکی + هزینه حمل + اسناد
  • C = FOB قیمت =Y+ قیمت

 

محاسبه تکمیلی قیمت واردات خودرو کارکرده

قیمت ‌خودرو =B+Z+(A*0.95)+(Y*0.1)+(C*0.05)+(0.09(A*0.95))+(0.01(A*0.95))+(0.0005*Y)+(0.1*Y)+(0.05*C)+(Y*0.2)+(A*0.008)+(Y*0.3)

 

قوانین و مطالب ذکر شده در مورد واردات خودرو کارکرده تا به امروز در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. اخبار به‌روز مربوط به این مسئله را از همین وبسایت دنبال کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      خانهخدمات[EN Version]تماس