سورسینگ یا منبع‌یابی


سورسینگ چیست؟

ساده ترین تعریف سورسینگ می‎تواند ترجمه فارسی این کلمه یعنی منبع‌یابی باشد. شما در هر کسب و کاری که فعالیت داشته باشید نیاز به تامین بهترین منابع فیزیکی به صورت کالا یا منابع غیرفیزیکی مثل شرکا و خدمات دارید. به مجموعه فعالیت‌هایی که برای تامین نیازهای بیزینس خود انجام می‌دهید سورسینگ یا منبع‌یابی گفته می‌شود.

معنی سورسینگ

سورسینگ اولین و مهم‌ترین اقدام در تجارت است. به طور کلی در سورسینگ کالا شما باید به دنبال بهترین و باکیفیت‌ترین کالای مورد نیاز باشید که مقرون به صرفه‌ترین قیمت را دارد. شناسایی انواع کالا و تامین کنندگان بین المللی معتبر اولین و مهمترین مرحله از فرایندهای تجارت بین المللی به شمار می‌رود. به عبارت دیگر، در این فرایند تاجر به دنبال منابعی است که اجناس مورد نظر را به صورت عمده و با توجه به شرایط مبدا و مقصد به فروش می‌رسانند. پیدا کردن یک منبع یا تولیدکننده معتبر بین‌المللی کار آسانی نیست اما با رعایت یک سری موارد و شناخت بازار می‌توانید از پس چالش‌های این کار بربیایید. با ما در این مقاله همراه باشید تا بیشتر درباره سورسینگ(SOURCING)  بخوانیم.

تاریخچه سورسینگ

سورسینگ استراتژیک در دهه های 1980 و 1990 میلادی برای اولین بار توسط شرکت های بزرگ مشاوره و کالایابی رواج یافت. سورسینگ استراتژیک امروزه توسط شرکت های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین صورت است که همچنان محبوب ترین روش سورسینگ (Sourcing) یا منبع یابی، سورسینگ استراتژیک است. منبع یابی استراتژیک یا به عبارتی سورسینگ اولین بار در سال 1980 توسط شرکت کانادایی بنام General Motors Canada (جنرال موتورز) ارائه شد. و هم اکنون نیز به عنوان یک ابزار مشترک در تجارت ها و صادرات و واردات مورد استفاده تاجران و فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد.


انواع سورسینگ

منبع یابی استراتژیک

در منبع یابی استراتژیک منابع با کمترین هزینه و بهترین کیفیت کالا یا خدمات شناسایی میشوند و همکاری طولانی مدت با آنها ادامه خواهد داشت. در این مدل سورسینگ مدیر خرید دائما فرصت‌های بازار و منابع جدید را بررسی میکند و به دنبال بهبود زنجیره تامین از طریق خرید کالاهای به‌صرفه‌تر با کیفیت بهتر است. توجه داشته باشید که در سورسینگ استراتژیک تنها قیمت خرید مدنظر نیست، برای انتخاب بهترین منبع و کانال تولید باید هزینه کل شامل

  • حمل و نقل
  • هزینه نگهداری
  • هزینه سورتینگ
  • هزینه ترخیص

و هزینه حمل خارجی را نیز در نظر گرفت و نسبت به بودجه شرکت بهترین منبع را انتخاب کرد. به طور کلی در منبع یابی استراتژیک باید به طور مداوم فعالیت های خرید یک سازمان با نظارت بر منابع و هزینه ها و کانال های خرید بررسی شود تا عملکرد سورسینگ آن بهبود یابد.

منبع یابی جهانی

این مدل از منبع‌یابی مخصوص آن دسته از سازمان‌هایی است که به دلایلی، پیوسته خرید خارجی دارند یا در کار واردات کالا هستند. سورسینگ جهانی این فرصت را به ما می‌دهد تا از فناوری و مهارت‌های کشورهای پیشرفته دنیا استفاده کنیم. منبع‌یابی جهانی می‌تواند از هر کشوری در دنیا تامین شود اما مثال معروفی از منبع‌یابی استراتژیک در کشور ما خرید کالا از چین است، از چین به دلیل داشتن جمعیت زیاد نیروی کار کم‌هزینه و پرجمعیت دارد و همین امر باعث شده تعداد زیادی کارخانه تولیدی در این کشور احداث شود. هم اکنون چین در بسیاری از موارد یک منبع تامین اصلی در دنیا به شمار می‍اید. با همه این اوصاف هنوز هم منبع تامین برخی محصولات و تجهیزات پیشرفته، کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند.

سورسینگ تاکتیکی یا منبع‌یابی کوتاه مدت

به منبع‌یابی تاکتیکی، منبع‌یابی کوتاه‌مدت هم می‌گویند. در این مدل سورسینگ زمان بسیار محدود است و خرید برای سفارش‌های سریع و نقل‌قولی است. به عبارت بهتر سورسینگ تاکتیکی کالا یا خدمات را با کیفیت بالا و قیمت مناسب در زمانی کوتاه‌تر از معمول به دست خریدار می‌رساند.
منبع یابی تاکتیکی بر خلاف منبع‌یابی استراتژیک نیاز به برنامه‌ریزی قبلی ندارد، زیرا باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین کالا یا خدمات متناسب با نیاز و بودجه خود را پیدا کنید. در منبع یابی تاکتیکی نیازهای کل سازمان مطرح نیست و هدف انجام مورد پیش امده است. معمولا سازمان ها از هر دو شکل منبع یابی تاکتیکی و استراتژیک برای حل نیازهای شرکت خود استفاده می‌کنند.

در صورت نیاز به منبع‌یابی سریع برای تجارت خود می‌توانید با توسعه و رشد تجارت هرمس تماس بگیرید.

مراحل سورسینگ

فرآیند تأمین و استراتژی‌های مربوط به آن را می‌توان شامل موارد و مراحل زیر دانست:

پیدا کردن منابعی درست و باکیفیت برای تأمین کالاها و خدمات مختلف

انجام مذاکرات لازم برای قرارداد

مشخص کردن شرایطی که برای پرداخت در نظر دارید

انجام تحقیقات بازار

ارزیابی‌کیفیت کالاها و خدمات

مرحله برون‌سپاری و ارسال کالا برای شما

مشاغل می‌توانند از منبع یابی استفاده کنند تا فرآیندهای خرید خود را کوتاه‌تر و متمرکز بر قیمت کنند. در عوض یک طرح تأمین منابع می‌تواند به آنها اجازه دهد تا یک سیستم سازگار با آن و ارزش کلی کسب و کار در دراز مدت را توسعه دهند. این فرآیند با تجزیه و تحلیل نیازهای تجاری و هزینه‌های تاریخی  و سپس تشریح یک برنامه استراتژیک و سپس انجام جمع آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل بازار که انتخاب لیست تهیه‌کنندگان را هدایت می‌کند، آغاز می‌شود. همچنین هنگامی که انتخاب و مذاکرات صورت گرفت، تأمین منابع استراتژیک شامل اندازه‌گیری عملکرد و بهبود روند به طور مداوم نیز می‌شود. تأمین منابع معمولاً توسط سازمانهای بزرگ با بسیاری از تأمین کنندگان انجام می‌شود که مایلند وظیفه خود را به یک متخصص واگذار کنند. برای اطلاعات بیشتر و تامین منابع کسب و کار خود می‌توانید با ما تماس بگیرید. شرکت توسعه و رشد تجارت هرمس با بیش از پنج سال سابقه در امر صادرات و واردات آماده همکاری در تمامی مراحل تجارت از جمله منبع‌یابی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      خانهخدمات[EN Version]تماس