بزرگ ترین فروشگاه های زنجیره ای روسیه را بشناسیم


روسیه در شرق اروپا و لبه شمالی آسیا، بزرگ‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود و دارای فرهنگی غنی و بسیار متنوع است. سالانه افراد زیادی روسیه را به عنوان مقصدی برای سفر تفریحی و گردشگری خود و افرادی نیز این کشور را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند.

در سفر به هر کشوری علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، مراکز خرید و مجموعه‌های تجاری نیز مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند. روسیه نیز در این راستا مراکز خرید مدرن، رنگارنگ، متنوع و جذابی احداث کرده‌است. در مراکز خرید علاوه بر گشت و گذار، با فرهنگ مردم آن منطقه نیز آشنا می‌شویم. اما اگر هدف ما از سفر به روسیه، مهاجرت و زندگی کردن در این کشور باشد، بهتر است با فروشگاه های زنجیره ای روسیه که در آن‌ها مایحتاج روزمره مانند مواد غذایی، با کیفیتی مشابه فروشگاه‌های دیگر و قیمتی ارزان‌تر ارائه می‌شوند، بیشتر آشنا شویم و اقتصاد و نقدینگی خود را مدیریت کنیم.

فروشگاه های زنجیره ای روسیه به‌خصوص در بخش مواد غذایی، روز به روز بیشتر و موفق‌تر می‌شوند بطوریکه هم‌اکنون روسیه در بازار فروشگاه‌های زنجیره‌ای دنیا رتبه هشتم را دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال 2025، سهم این کشور در این بازار به 60 درصد برسد.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به معرفی شش نام تجاری معروف از فروشگاه های زنجیره ای روسیه که دارای شعب متعدد در سراسر این کشور هستند، بپردازیم:

1 فروشگاه های زنجیره ای مگنت

شبکه مگنت را می‌توان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فروشگاه‌های خرده‌فروشی در میان فروشگاه های زنجیره ای روسیه، معرفی کرد. مگنت به عنوان عضوی از شبکه‌ی توزیع کالا در روسیه، در زمینه مغازه‌های زنجیره‌ای کوچک با قیمت مناسب و ارزان فعالیت می‌کند. بخشی از تاریخچه و اطلاعات این فروشگاه به شرح زیر است:

موسس:آقای سرگی گالیتسکی
تاریخ افتتاح:سال 1998 میلادی
هدف اولیه تاسیس:توزیع مواد بهداشتی و شیمیایی در شهر کراسنادار
مدیریت شبکه:شرکت سهامی خاص «تاندر» در شهر کراسنادار
تاریخچه و روند توسعه:– 2005: دارای 1500 عدد فروشگاه

– 2006: عرضه اولیه عمومی سهام در بورس روسیه

– 2008 (دوران بحران مالی در روسیه): قرارگیری در فهرست برخورداری از حمایت مالی دولت

– 2010: افتتاح فروشگاه‌های مواد مصرفی و غیر خوراکی با نام «مگنت‌کاسمتیک» در شهر نوواراسیسک

تعداد شعب مگنت در ژوئن 2016، به 13000 شعبه در چهار دسته‌بندی زیر رسید:

1 – فروشگاه‌های مجاور منزل

2 – هایپرمارکت

3 – فروشگاه مگنت خانواده

4 – مغازه توزیع مواد مصرفی غیرخوراکی

در سال 2020 نیز با بیش از 25 هزار فروشگاه در 67 منطقه‌ی کشور و درآمد 21 میلیارد دلاری، رتبه اول از نظر تعداد شعب و رتبه دوم از نظر میزان فروش میان فروشگاه های زنجیره ای روسیه را از آن خود کرد.

2 فروشگاه های زنجیره ای لنتا

شبکه لنتا به عنوان یکی از شبکه‌های بسیار بزرگ خرده‌فروشی و دومین فروشگاه بزرگ به صورت هایپرمارکت میان فروشگاه های زنجیره ای روسیه، معرفی می‌شود. این شبکه علاوه بر هایپرمارکت، سوپرمارکت‌هایی با نشان لنتا را نیز شامل شده و کالاهای بسیار متنوعی با تخفیفات زیاد در سراسر روسیه ارائه می‌دهد. قبل از خرید از فروشگاه‌های لنتا می‌توانیم کارت تخفیفی را از صندوق دریافت و برای خریدهای بعدی فعال کنیم. تاریخچه و مشخصات کلی لنتا به شرح زیر است:

موسس:کارفرمای روس، الگ ژربتسوف
تاریخ افتتاح:اکتبر سال 1993 میلادی در شهر سن‌پطرزبورگ با نام فروشگاه «بخر و ببر»
ثبت علامت تجاری:سال 1994 میلادی
مدیریت شبکه:شرکت لنتا ال‌تی‌دی (LTD)
تاریخچه و روند توسعه:– 1996 و 1997: شروع به کار دو شعبه در سن‌پطرزبورگ

– 1999: تغییر شکل فعالیت به فروشگاه‌های بزرگ، بسته‌شدن فروشگاه‌های قبلی و شروع فعالیت هشت فروشگاه در حوزه فروشگاه های زنجیره ای روسیه طی هفت سال

– 2007: خرید 14 درصد از سهام لنتا توسط بانک اروپایی بازسازی و توسعه

– 2008: قرارگیری در فهرست برخورداری از حمایت مالی دولت

– 2013: افتتاح اولین هایپرمارکت لنتا در شهر مسکو

شرکت لنتا طی سال‌های 2013 تا 2015، با افزایش آمار فروش خود به بیش از 30 درصد، سریع‌ترین رشد درآمد را میان فروشگاه های زنجیره ای روسیه داشته است و در پایان سال 2015، تعداد پرسنل شرکت خود را بیش از 35000 نفر اعلام کرده است. لنتا همچنین دارای 122 هایپرمارکت در 63 شهر روسیه، 27 سوپرمارکت در منطقه مسکو، حدود 787.807 مترمربع فضای فروش و پنج مرکز توزیع برای هایپرمارکت‌های خود است.

3- فروشگاه های زنجیره ای اوکی

از دیگر فروشگاه های زنجیره ای روسیه با کالاهایی متنوع، قیمت‌هایی مناسب و تخفیفاتی همیشگی، می‌توان فروشگاه‌های زنجیره‌ای اوکی با تاریخچه و مشخصات مختصر زیر را نام برد:

تاریخ افتتاح:ماه می سال 2002 میلادی در سن‌پطرزبورگ
مدیریت و مالکیت شبکه:شرکت لوکزامبورگی اوکی‌گروپ (با نام سابق دریندا هلدینگ)
مدیرعامل شبکه:– 2007 تا 2014: پاتریک لنگه (مدیر عامل پیشین بخش روسی فروشگاه‌های فرانسوی آشان)

از 2015: هیگو کرا

اوکی اکنون شامل 62 هایپرمارکت و 34 سوپر مارکت در 23 شهر (سن‌پطرزبورگ، مسکو، کراسنویارسک، کراسنودار و …) روسیه می‌شود و بیش از 30.000 پرسنل دارد.

4 فروشگاه های زنجیره ای ایکس فایو

شرکت ایکس‌فایو ریتیل‌گروپ، متشکل از پنج مجموعه‌ی کلی زیر، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه های زنجیره ای روسیه، سهم 12.8 درصدی از بازار خرده‌فروشی روسیه را به خود اختصاص داده‌است:

1 – فروشگاه‌های زنجیره‌ای «پیاتروچکا»

2 – سوپرمارکت‌های «پیریکروستوک»

3 – سوپرمارکت‌های «اسپار»

4 – هایپرمارکت‌های «کاروسل»

5 – مغازه‌های در دسترس «پیریکروستوک‌اکسپرس»

موسس:آقای میخایل فریدمن، مدیر کل گروه مالی و بانکی «آلفا»
تاریخ افتتاح:2006 میلادی در هلند (هم‌اکنون دفتر مرکزی آن در مسکو است)
آغاز فرآیند تاسیس:ادغام دو باب از فروشگاه های زنجیره ای روسیه با نام‌های «پیاتروچکا» و «پیریکروستوک»
تاریخچه و روند توسعه:– 2008: خرید بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه های زنجیره ای روسیه در شهر لیپتسک با نام «کارزینا» و تغییر نام آن به «پیاتروچکا»، خرید هایپرمارکت «کاروسل» توسط ایکس‌فایو ریتیل‌گروپ که اکنون شامل 91 هایپرمارکت در روسیه و فهرست کالایی 17 تا 30 هزار قلم است.

– خرید فروشگاه‌های «پاترسان» و تغییر برند 53 عدد از آن‌ها به «پیریکروستوک» و 22 عدد از آن‌ها به «پیاتروچکا».

2008: قرارگیری در فهرست برخورداری از حمایت مالی دولت

طبق آخرین آمار در سال 2015، تعداد شعب کلی ایکس‌فایو بیش از 17.700 عدد و تعداد پرسنل آن بیش از 300.000 نفر بوده‌است.

5 فروشگاه های زنجیره ای آشان

پنجمین فروشگاه از فروشگاه های زنجیره ای روسیه که در این مطلب به معرفی آن می‌پردازیم، آشان نام دارد. این فروشگاه‌ها که در واقع متعلق به شرکتی فرانسوی با همین نام هستند، فعالیت‌های خود را در روسیه به واسطه‌ی شرکت آشان‌گروپ روس آغاز کردند و انواع و اقسام محصولات مورد نیاز زندگی مانند مواد غذایی، اقلام آرایشی و بهداشتی، لوازم خانه و آشپزخانه، محصولات مورد نیاز حیوانات خانگی، لوازم تحریر و … را ارائه می‌دهند. برای برخورداری از تخفیفات خوب این فروشگاه‌ها نیز مانند فروشگاه‌های لنتا می‌توانیم از صندوق، کارت تخفیف تهیه کرده و آن را فعال کنیم. اطلاعات و تاریخچه این فروشگاه‌های زنجیره‌ای در جدول زیر آمده است:

تاریخ افتتاح:– شرکت آشان در فرانسه در سال 1961 میلادی آغاز به فعالیت کرد. در ده سال اول، به سرعت در سراسر فرانسه معروف شده و هم‌اکنون با فعالیت اقتصادی خود در بسیاری از کشورها به یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های توزیع کالا در جهان تبدیل شده‌است.

– سال آغاز فعالیت در روسیه: آگوست سال 2002 میلادی در مسکو و سال 2006 میلادی در سن‌پطرزبورگ

مدیریت شبکه:شرکت آشان‌گروپ روس
تاریخچه و روند توسعه:– ورود به حوزه باغ‌داری، دکور و نگهداری حیوانات با عنوان «آشان‌ساد» در شهرهای مسکو، سامارا، وارنیژ و ولگاگراد

– 2009: ورود به پروژه‌ی فروشگاه‌های نوین قرن 21 که در آن‌ها با هدف صرفه‌جویی در انرژی و نیروی انسانی، خریداران می‌توانند بارکد کالاها را اسکن کرده و پرداخت خود را به صورت مستقیم انجام دهند.

6 فروشگاه های زنجیره ای دیکسی

از دیگر فروشگاه های زنجیره ای روسیه که در آن می‌توان انواع مایحتاج روزمره را با نرخ تخفیف بالای 10 الی 40 درصد، تهیه کرد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیکسی با رتبه چهارم حجم فروش در زنجیره خرده‌فروشی روسیه است.

یکی از ویژگی‌های منحصربفرد فروشگاه‌های دیکسی این است که شما علاوه بر تهیه کارت تخفیف از صندوق، می‌توانید با نصب اپلیکیشن دیکسی و استفاده از کیوآرکد مخصوص به خودتان هنگام پرداخت، از تخفیفات فروشگاه بهره‌مند شوید.

موسس:آقای اولیگ لیونوف
تاریخ افتتاح:در سال 1993 میلادی و با نام سابق «یونی‌لند»
هدف اولیه تاسیس: 
مدیریت شبکه: 
تاریخچه و روند توسعه:– 1999: تاسیس اولین فروشگاه توزیعی در حوزه فروش عطر و لوازم آرایشی و اولین مغازه مجاور خانه در مسکو

– 2008: قرارگیری در فهرست برخورداری از حمایت مالی دولت

– 2011: شراکت دیکسی با فروشگاه‌های ویکتوریا و تغییر نام چهار فروشگاه معروف ویکتوریا به دیکسی

– تعداد پرسنل در سال 2015: بیش از 58.000

کلام آخر

شناخت فروشگاه های زنجیره ای روسیه علاوه بر کسانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، برای تجارت و اقتصاد در ایران نیز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا این فروشگاه‌ها به عنوان یک واقعیت به نسبت جدید و مهم در اقتصاد فدراسیون روسیه، می‌توانند مقصد خوبی برای بسیاری از کالاهای صادراتی ایران باشند. همچنین قابل ذکر است که فروشگاه های زنجیره ای روسیه با حجم بالا و روزافزون فروش خود و ظرفیت رو به رشدی که دارند، از واردات محصولات با کیفیت کشاورزی ایران، استقبال زیادی می‌کنند و تعامل با آن‌ها از طریق افزایش حجم فعالیت و اندازه شرکت‌های صادراتی ایرانی، برای اقتصاد کشورمان بسیار خوشایند خواهد بود.

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      خانهخدمات[EN Version]تماس