خواص روغن ماهی کیلکا | 0 تا 100 صادرات روغن ماهی کیلکا


ماهی کیلکا، دارای جثه‌ای کوچک و از مهم‌ترین و فراوان‌ترین انواع اختصاصی ماهی‌های چرب در دسته شاه‌ماهی‌ها است و در دریاهای شمال و جنوب یافت می‌شود اما زیستگاه اصلی آن، قسمت جنوبی دریای خزر در ایران است و آزمایش‌ها نشان داده روغن ماهی کیلکا که از ماهی‌های این بخش استخراج می‌شود، از کیفیت بسیار بیشتری نسبت به دیگر زیستگاه‌ها برخوردار است. همین موضوع باعث شده‌است که صادرات روغن ماهی کیلکا در کشور ما اهمیت زیادی پیدا کند.

ماهی کیلکا به 3 دسته اصلی تقسیم می‌شود:

1 – کیلکا چشم‌درشت

2 – آنچوی

3 – کیلکا معمولی

ماهی‌های کیلکا در طول روز، در عمق شش تا سی کیلومتری آب و به صورت گروهی و متراکم حرکت می‌کنند اما در شب متفرق می‌شوند. زمان صید این نوع ماهی از اوایل خرداد ماه آغاز می‌شود و تا اسفند ادامه دارد.

روغن ماهی کیلکا اکثرا به‌صورت کپسول‌های ژله‌ای در بازار عرضه شده و عموم مردم می‌توانند این محصول پرکاربرد را برای تقویت سلامت و جلوگیری از برخی بیماری‌ها تهیه کنند.

از کاربردهای اساسی روغن ماهی کیلکا علاوه بر سلامت بدن انسان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 – خوراک مکمل برخی دام‌ها

2 – مکمل مورد استفاده در دانه‌های خوراک پرندگان در صنعت مرغداری (دومین صنعت کشور)

3 – افزودنی غذای برخی آبزیان به‌ویژه میگو

4 – کود درخت (به‌صورت پودر)

صادرات روغن ماهی کیلکا

از آنجایی که فراوانی این ماهی در دریای خزر زیاد است، صادرات روغن ماهی کیلکا برای کشور ما اهمیت بسیاری دارد.

انسان برای زنده ماندن و تامین انرژی مورد نیاز بدن خود، از انواع مواد غذایی استفاده می‌کند. از مهم‌ترین این مواد می‌توان به پروتئین و محصولات گوشتی اشاره کرد. بر اساس آمارها و با توجه به افزایش تراکم جمعیت، نیاز به استفاده از خوراک و مکمل‌های بهتر برای پرورش دام، طیور و آبزیان بیشتر احساس می‌شود. روغن ماهی کیلکا که سرشار از مکمل امگا 3 و پروتئین است، به‌عنوان یکی از بهترین منابع تامین انرژی برای تغذیه دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال در صنایع مادر مانند مرغداری و پرورش دام و طیور، برای رشد کامل جوجه مرغ در مدت کوتاه، از روغن ماهی استفاده می‌شود؛ از این رو از صادرات روغن ماهی کیلکا در کشورهای مختلف جهان، به شدت استقبال می‌شود.

انواع کاهو در بازرگانی بین المللشرکت توسعه و رشد تجارت هرمسفعالیت بازرگانی خودرا از سال 1395  فعالیت رسمی خود را در حوزه صادرات و واردات، آغاز کرده است.

یکی از حوزه‌هایی که این شرکت در آن فعالیت رسمی دارد، صادرات انواع مشتقات ماهی به خصوص روغن ماهی کیلکا، به کشورهای مختلف از جمله کانادا است.

در قسمت بعدی این مقاله، به صورت کامل، درباره کاربرد روغن ماهی در صنایع با شما صحبت خواهیم کرد.

 آنچه درباره انواع روغن ماهی باید بدانید

روغن ماهی، نوعی روغن یا بافت چربی و یکی از مکمل‌های خوراکی و چندمنظوره ضروری برای سلامت، زیبایی، بهبود عملکرد اعضای بدن انسان و رشد سلولی است. این روغن، غنی از 2 اسید چرب مهم موجود در امگا 3 -بنام‌های ایکوزاپنتنوئیک(EPA) و دوکوزاهگزانوئیک‌اسید(DHA)-، ویتامین‌های D و ویتامین A است؛ حدود 30 درصد ترکیب این روغن از اسیدهای چرب امگا 3 و 70 درصد دیگر آن از چربی تشکیل شده‌است.

منابع استخراج انواع روغن ماهی

انواع روغن ماهی از بدن اغلب ماهیانی که دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند و همچنین کبد انواعی دیگر از ماهیان استخراج شده و پس از فرآوری به استفاده عموم می‌رسد.

منابع اصلی استخراج روغن ماهی را می‌توان به شکل زیر دسته‌بندی کرد:

  • ماهی تن
  • شاه‌ماهی
  • ماهی خال‌خالی
  • ماهی قزل‌آلا
  • ماهی سالمون
  • ماهی ماکارل

با کاربرد روغن ماهی بیشتر آشنا شوید

به نقل از سازمان بهداشت جهانی: ” مصرف 1 الی 2 وعده ماهی در هفته برای سلامت، بهبود عملکرد بدن انسان و پیش‌گیری از برخی بیماری‌ها، ضروری است.”

افرادی که ماهی دوست ندارند یا زمان کافی برای تهیه این وعده غذایی ندارند، می‌توانند برای دریافت کافی امگا 3، از جایگزین دیگری بنام روغن ماهی که مکمل غذایی محسوب می‌شود، استفاده کنند. کاربرد روغن ماهی را می‌توانید در مواردی مانند: کاهش درد و تورم و جلوگیری از لخته شدن خون، پیدا کنید؛ این روغن، بر رفع مشکلات روانی مانند افسردگی، دوقطبی و اسکیزوفرنی تاثیر چشم‌گیری دارد. در ادامه، موارد دیگری از کاربرد روعن ماهی را بررسی می‌کنیم:

  • تولید محصولات آرایشی‌بهداشتی
  • مصرف‌های دارویی
  • صنعت رنگ‌سازی
  • صنعت خوراک دام
  • تهیه کود
  • منبع سوخت برای روشنایی چراغ‌ در کشورهای شمالی

خواص روغن ماهی در یک نگاه

یکی از علت‌های اصلی مرگ‌و‌میر در سراسر جهان، بیماری‌های قلبی و عروقی است. از خواص روغن ماهی می‌توان به کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی از طریق کاهش سطح گلیسرید خون، کاهش فشار خون، پیش‌گیری از تشکیل پلاک و کاهش آریتیمی‌های کشنده، اشاره کرد. همچنین تحقیقات نشان داده‌است افرادی که از مشکلات یا اختلالات روانی رنج می‌برند؛ میزان اسید چرب امگا 3 پایینی دارند؛ درنتیجه استفاده از مکمل روغن ماهی، می‌تواند تاثیر چشم‍گیری بر بهبود و یا پیش‌گیری اختلالات روانی داشته‌باشد.

مکمل امگا 3، بخش مهمی از مغز انسان را به خود اختصاص داده‌است. به همین علت از خواص روغن ماهی، می‎توان به تاثیر بسیار مهم آن در سنین خردسالی، بر روند بهبود بی‌توجهی، بیش‌فعالی، رفتارهای تکانشی و پرخاشگری کودکان، اشاره کرد.

از دیگر خواص روغن ماهی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 – پیش‌گیری از زوال عقل

2 – بهبود علائم افسردگی

3 – بهبود حساسیت و بیماری آسم

4 – کاهش وزن

5 – کاهش التهاب و تورم

6 – کاهش چربی کبد

7 –  تقویت سلامت چشم‌ها و قدرت بینایی

8 – تقویت سلامت پوست

9 – تاثیرات مفید بر جنین در دوران بارداری

10 – افزایش سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان

11 – درمان بیماری پارکینسون

12 – پیش‌گیری از ابتلا به سرطان

13 – تقویت رشد سلول‌های مغزی

آشنایی با انواع روغن ماهی که از بدن ماهیان چرب به دست می‌آید

روغن ماهی که از بدن ماهیان چرب بدست می‌آید، به‌دلیل دارا بودن مکمل امگا 3، دارای فواید بسیاری برای سلامتی و بهبود عملکرد بدن انسان است.‌

در این قسمت با انواع روغن ماهی که به سه دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند؛ آشنا می‌شویم:

  • روغن ماهی سرده
  • روغن ماهی ماکرل
  • روغن ماهی ماهی‌گیری

در ادامه به شرح هرکدام از موارد بالا می‌پردازیم.

1 – روغن ماهی سرده: این روغن از گونه ماهیان سرده مانند اسماهو، ماهی کد و … به‌دست می‌آید و منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 -(DHA) و (EPA)- است؛ این نوع از روغن ماهی، تاثیر به‌سزایی بر سلامت و بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی انسان دارد.

2 – روغن ماهی ماکرل: این روغن از بدن گونه ماهیان ماکرل که در اقیانوس‌های سرد زندگی می‌کنند؛ استخراج می‌شود و سرشار از اسیدهای چرب و همچنین ویتامین D است. این دو مکمل، بر روند سلامت سیستم قلبی و مغزی انسان تاثیر به‌سزایی دارند.

3 – روغن ماهی ماهی‌گیری: این روغن از گونه ماهی‌هایی مانند سرماهی، سوارماهی و تن ماهی گرفته می‌شود؛ سرشار از امگا 3 و پروتئین است که برای پیش‌گیری از برخی بیماری‌ها، تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد سیستم‌های حیاتی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کلام آخر

صادرات روغن ماهی کیلکا تجارتی پرسود و پررونق است.توسعه و رشد تجارت هرمس در زمینه صادرات انواع ماهی، میگو و مشتقات آن به کشورهای همسایه و یا کشورهای دورتر مانند کانادا آماده همکاری با تولیدکنندگان محترم است.توسعه و رشد تجارت هرمس با دارا بودن دفتر فعال در کشورهای روسیه و قرقیزستان و امارات متحده عربی شما را در مسیر صادرات محصولات دریایی همراهی می‌کند. با ما تماس بگیرید.

در صورتی که سوالی در این زمینه دارید یا صادرکننده شیلات هستید و تجربه‌ای در این حوزه دارید، خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما در ارتباط بگذارید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      خانهخدمات[EN Version]تماس