رشد ۱۹ درصدی تجارت غیرنفتی ایران در ۴ ماهه اول سال


تجارت غیرنفتی ایران

تجارت غیرنفتی کشور در 4 ماه نخست امسال به 46 میلیون و 815 هزار تن کالا به ارزش  34 میلیارد و 480 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه رشد 19درصدی داشته، سهم واردات و صادرات از این میزان در ارزش یکسان بوده و هرکدام 17 میلیارد و 240 میلیون دلار را نشان می‌دهند که با رشد 22درصدی صادرات و 17درصدی واردات همراه بوده است.

بزرگ‌ترین شریکان صادراتی  ایران

بر اساس این گزارش، چین با خرید 10 میلیون و 63 هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و 617 میلیون دلار، عراق با 6 میلیون و 932 هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و 398 میلیون دلار، امارات با سه میلیون و 952 هزار تن به ارزش دو میلیارد و 264 میلیون دلار، ترکیه با سه میلیون و 363 هزار تن به ارزش دو میلیارد و 60 میلیون دلار و هند با یک میلیون و 327 هزار تن کالا به ارزش 567 میلیون دلار، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران در چهار ماه نخست امسال بودند.

10 قلم از برترین کالاهای صادراتی ایران در ۴ماهه اول عبارتند از:

 پروپان مایع، متانول، گاز طبیعی مایع شده، اوره، بوتان مایع، پلی‌اتیلن، قیر نفت، روغن‌های سبک نفتی، شمش آهن و فولاد و فرآورده‌های سبک دارای بیش از 70درصد نفت یا روغن‌های معدنی قیری.

بزرگ‌ترین کشورهای وارد کننده  به  ایران

امارات با فروش سه میلیون و 600 هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و 875 میلیون دلار، چین با یک میلیون و 186 هزار تن به ارزش چهار میلیارد و 422 میلیون دلار، ترکیه با 983 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 787 میلیون دلار، هند با 528 هزار تن به ارزش 859 میلیون دلار و روسیه با 930 هزار تن کالا به ارزش 599 میلیون دلار، پنج کشور اول فروش کالا به ایران در این مدت چهار‌ماهه بودند.

10قلم اول کالاهای وارده به کشور در چهار ماه اخیر عبارتند از:

گندم معمولی، برنج سفید، گوشی تلفن همراه، ذرت دامی، دانه سویا، روغن آفتاب‌گردان، شکر خام، کنجاله سویا، تراکتورهای جاده‌ای و کک‌های زغال‌سنگ.

ساماندهی واردات کالا در ایران

 شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بر ساماندهی واردات با الزام واردکنندگان به ثبت سفارش و جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات تأکید کرد.

به نقل از گزارش‌های جدید، شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بر ساماندهی واردات از طریق تقویت نظام ثبت سفارش و به‌کارگیری سازوکارهایی برای جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات تأکید و تصمیماتی را در این زمینه مصوب کرد.

در این جلسه موضوع ایجاد انضباط در واردات از جمله الزام واردکنندگان به ثبت سفارش و جلوگیری از رسوب کالاها در گمرکات از طریق تعیین تکلیف اموال تملیکی کشور مطرح و مقرر شد برای بهبود وضعیت واردات، ضوابط و مقررات لازم در این زمینه تهیه و برای بررسی و تصویب به جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه شود.

رود عسگری معاون امور گمرکی گمرک ایران در گفتگو باخبر گمرکی گفت: با استقرار “قرارگاه مرکزی تسهیل تشریفات گمرکی” که تاکنون ۸ جلسه آن برگزار شد، ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات بندری با کمترین مشکل انجام شد.وی افزود : تشکیل قرارگاه که مورد تأکید رئیس‌کل گمرک ایران قرار داشت سبب می‌شود تا با شناسایی دلایل کندی ترخیص کالا با حضور مدیران گمرکات ترخیص کننده کالاهای اساسی در جلسات قرارگاه تسهیل باهدف بررسی مسائل، ارائه راهکار و پیگیری مستمر، ترخیص کالاهای اساسی با سرعت بیشتری انجام شود

 

برنامه واردات ایران در ۴ماهه دوم

شکر

بهمن دانایی، دبیر و عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع قند و شکر با اشاره به جلسات نمایندگان این انجمن با مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی گفت: خوشبختانه واردات شکر به کشور سرانجام کلید خورد

وی با بیان اینکه عمده خریدها از کشور هندوستان انجام‌گرفته است، افزود: امیدوار هستیم که کشتی‌های خریداری شده از اواخر خردادماه به‌ مرور وارد بنادر کشور شوند.

این فعال صنفی در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد: باتوجه‌به افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم چغندرقند، مقرر شد که نرخ جدید شکر تولید داخل نیز به‌زودی اعلام شود.

وی اضافه کرد: با این شرایط، شکرهای تولید شده موجود در انبار کارخانه‌ها و شکرهای در حال تولید نیز به بازار عرضه می‌شوند و کمبود ایجاد شده، برطرف می‌شود.

خودرو

آیین‌نامه واردات خودرو در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب و اکنون در صف مطرح‌شدن در هیأت دولت است. منوچهر منطقی معاون وزیر صمت گفت: پیش‌بینی ما این است تا شهریورماه واردات خودروهای اقتصادی و مناسب انجام شود.

تجارت غیرنفتی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      خانهخدمات[EN Version]تماس