نمایشگاه اوراسیا 1402 [تاریخچه اتحادیه + نقش شرکت هرمس]


نمایشگاه اوراسیا

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (ترکیب اسم‌های اروپا و آسیا)، سازمانی دارای شخصیت حقوقی _ بین‌المللی و متشکل از چند کشور اروپای شرقی و آسیای مرکزی است. این سازمان، فعالیت رسمی خود را در ژانویه سال 2015 با اهداف اصلی پیشرفت اقتصاد کشورهای عضو خود، رسیدن به ثبات اقتصادی و در نهایت افزایش قابلیت رقابت آن‌ها در اقتصاد جهانی، آغاز کرد.

در ادامه این مقاله، به تاریخچه و اهداف تشکیل اتحادیه اوراسیا، نمایشگاه برگزار شده و شکل‌گیری ارتباط ایران با این اتحادیه بیشتر می‌پردازیم. همچنین درباره دومین نمایشگاه اوراسیا که در آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد، اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار خواهیم داد.

تاریخچه اتحادیه اوراسیا در یک نگاه

سقوط اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1990، باعث شد کشورهای جدیدی مانند روسیه و برخی کشورهای آسیای مرکزی مستقل شوند؛ در پی این اتفاق و بحران‌های اقتصادی و سیاسی ایجاد شده، نیاز به همکاری اقتصادی در این مناطق بیشتر از هر زمان دیگری احساس شد.

توافق‌نامه تشکیل اتحادیه اوراسیا دقیقا در همین دوره توسط کشورهای قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان امضا شد و در سال‌های بعد، کشورهایی مانند روسیه، بلاروس و ارمنستان نیز به این اتحادیه پیوستند. اتحادیه اوراسیا فعالیت رسمی و کامل خود را در سال 2015 آغاز کرد.

در حال حاضر این اتحادیه، با جمعیت 183 میلیون نفری خود در مساحت 20 میلیون متر مربع، حدود 2.6 درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌است. همچنین با آمار تولید ناخالص داخلی به مقدار حدودی 1900 میلیارد دلار، به جایگاه‌های زیر در جهان دست یافته و یکی از پررونق‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود:

1 – رتبه اول استخراج نفت

2 – رتبه چهارم تولید انرژی

3 – رتبه سوم طول خط آهن

4 – رتبه چهارم در تولید آهن

5 – رتبه پنجم در تولید فولاد

اتحادیه اوراسیا در فعالیت های خود چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

اتحادیه اوراسیا اهداف و فعالیت‌های خود را در قالب قوانین، پروتکل‌ها و توافقنامه‌های مشخصی ارائه داده‌است؛ خلاصه این اهداف را می‌توان در چند دسته کلی زیر تقسیم‌بندی کرد:

1 ارتقا تعاملات اقتصادی

2 – توسعه زیرساخت‌های صنعتی

3 – فناوری و نوآوری

4 – رواج فرهنگ و آموزش

5 – زمینه سیاسی و ارتقا امنیت

در ادامه به شرح هر کدام از موارد بالا می‌پردازیم.

1 ارتقا تعاملات اقتصادی: این اتحادیه تلاش دارد با ازبین‌بردن موانع تجاری و تسهیل مسیر تبادل کالاها و خدمات، باعث ایجاد روندی صعودی در تعاملات اقتصادی کشورهای عضو خود شود.

2 – توسعه زیرساخت‌های صنعتی: تلاش این اتحادیه برآن است که بوسیله پروژه‌های متعدد، باعث محکم کردن پایه‌های اقتصادی کشورهای عضو خود شده و همراه با ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب، بستری ایده‌آل برای رشد صعودی اقتصاد خود فراهم کند.

3 – فناوری و نوآوری: یکی از اهداف این اتحادیه اوراسیا، پیشرفت و رشد در زمینه‌های علمی و فناوری روز، از طریق تبادل تجربیات است.

4 – رواج فرهنگ و آموزش: فعالیت‌های اتحادیه اوراسیا باعث بوجود آمدن بستری مساعد برای افزایش درک فرهنگ‌های مختلف از یکدیگر و ارتقا تبادلات فرهنگی در حوزه آموزش و پژوهش شده‌است.

5 – زمینه سیاسی و ارتقا امنیت: تسهیل مسیر همکاری و تعاملات اقتصادی، تجاری و اجتماعی میان کشورهای عضو خود، حل اختلافات بین‌المللی و تقویت امنیت منطقه‌ایی از اهداف دیگر این اتحادیه است.

مزایا و بندهای توافق نامه ایران با اتحادیه اوراسیا

در تاریخ 27 اکتبر سال 2019، کشور ایران، توافق‌نامه‌ای را با عنوان «توافق‌نامه بازارهای آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا» با این اتحادیه امضا کرد؛ هدف کلی این توافق‌نامه، ایجاد زمینه‌های مناسب برای مشارکت و تعامل در حیطه اقتصادی و اجتماعی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا است.

اهمیت توافق نامه ایران با اتحادیه اوراسیا

به نقل از رئیس سازمان توسعه ‌و تجارت: ” با انعقاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مرحله نخست و تبدیل این موافقت‌نامه به تجارت آزاد در آینده نزدیک، حجم مبادلات تجاری با این کشورها، افزایش خواهد یافت.”

توافق بین ایران و اتحادیه اقتصادی اروپا منجر به آسیب در صنعت، صادرات نفتی و غیر نفتی و همچنین بالارفتن قیمت ارز در ایران می‌شود؛ بنابراین ایجاد امکان تجارت با سایر کشورها، فرصت‌های جدیدی جهت بهبود شرایط اقتصادی در ایران فراهم خواهد کرد.

امضا توافق‌نامه بین ایران و اتحادیه اوراسیا، این امکان را ایجاد و شرایط مناسبی برای ورود اقتصاد ایران به سطح بین‌المللی و پیوستن تهران به تجارت آزاد، فراهم کرده‌است؛ برخی مزایای این توافق‌نامه به شرح زیر است:

1 – توسعه تجارت آزاد

2 – تسهیل در ترانزیت

3 – گسترش همکاری‌های مالی

4 – افزایش همکاری و تبادلات فرهنگی و آموزشی

5 – توسعه در زمینه‌های علمی و فناوری

در این توافق‌نامه، همراه با حذف موانع و کاهش محدودیت‌ها، تجارت آزاد بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه رواج یافته و تبادلات اقتصادی (تجارت) بینِ منطقه‌ای و ایجاد بازارهای جدید، باعث تسهیل صادرات و واردات می‌شود.

بندهای توافق‌نامه باعث تسهیل مسیر ورود و خروج کالاها میان دو منطقه، افزایش حمل‌ونقل و تجارت و به صورت کلی، کاهش مشکلات ترانزیت می‌شوند.

در نتیجه‌ی امضای این توافق‌نامه، فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های دوطرفه بین شرکت‌های منطقه‌ای ایجاد شده و تسهیل در معاملات مالی باعث توسعه اقتصادی می‌شود.

آنچه درباره نمایشگاه تخصصی اوراسیا باید بدانید

نمایشگاه تخصصی اوراسیا، نوعی رویداد تجاری است و پلی ارتباطی میان بازارهای شرقی و غربی محسوب می‌شود؛ این نمایشگاه به صورت سالانه و در کشورهای عضو این اتحادیه برگزار شده و شامل حوزه‌های متنوع تکنولوژی، صنعت، کشاورزی، بهداشت، نفت وگاز، موادغذایی، پتروشیمی، فناوری، حمل‌ونقل و … است.

اولین نمایشگاه تخصصی اوراسیا پس از آغاز فعالیت رسمی این اتحادیه، در سال 2017 در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.

نمایشگاه تخصصی اوراسیا، بستری مناسب را برای معرفی توانایی‌ها در حوزه تجارت و صنعت و ارزش‌گذاری محصولات تولیدی همراه با برندسازی‌ها در داخل ایران، به تاجران صنعتی عضو اوراسیا فراهم می‌کند.

در این نمایشگاه تخصصی، شرکت‌های روسی که در صنایع خودروسازی، کشتی‌سازی و ماشین‌آلات، اعتبار ویژه‌ای را دارا و خواهان پیشرفت و گسترش برای تولید و معرفی محصولات صنایع خود هستند، شرکت دارند؛ واضح است که این امر برای واردکنندگان ایرانی، امتیازی بسیار مثبت محسوب می‌شود.

برخی از اهداف برگزاری نمایشگاه‌ تخصصی اوراسیا به شرح زیر است:

1 – ایجاد فرصت‌های تبلیغاتی و به نمایش‌گذاشتن محصولات و فناوری‌ها در سطح بازارهای محلی و بین‌المللی

2 – افزایش همکاری در زمینه‌های اقتصادی و تجارت

3 – ترویج و تبادل فرهنگ میان کشورهای مختلف

برگزاری اولین نمایشگاه اوراسیا در ایران

در 21 تیرماه سال 1400، نمایشگاه اوراسیا با حضور تولیدکنندگان، بازرگانان، مدیران و کارآفرینان شرکت‌های بزرگی از پنج کشور اصلی عضو اتحادیه (روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان)، در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. در این نمایشگاه، علاوه‌بر کشورهای فوق، شرکت‌های معتبر بسیاری نیز از کشورهای همسایه ایران مانند قطر، عمان، ترکیه، هندوستان، عراق، لبنان، سوریه و افغانستان شرکت داشتند.

شرکت توسعه و تجارت هرمس با مالکیت دو شرکت تجاری/بازرگانی معتبر در قرقیزستان و پایتخت کشور روسیه، افتخار این را داشته است که جهت دنبال‌کردن مسیر ارتقا در صنعت تجارت و ایجاد همکاری‌های تجاری در سطوح گسترده،  در این گردهمایی بین‌المللی، حضور به عمل بیاورد. یکی از اهداف شرکت هرمس از شرکت در نمایشگاه اوراسیا، افزایش میزان کسب درآمد تا حدود پنج میلیون دلار در سال 1401 بود.

از مزیت‌های برگزاری این نمایشگاه در ایران، می‌توان به عضویت دائمی ایران در اتحادیه اوراسیا و افزایش پایداری و استحکام پایه‌های اقتصادی ایران در تعامل با کشورهای عضو این اتحادیه اشاره کرد.

آدرس غرفه توسعه و رشد تجارت هرمس: محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، سالن 31A غرفه 17.1

 

جمع بندی و دومین نمایشگاه اوراسیا در ایران

دومین نمایشگاه اوراسیا در تاریخ 13 الی 16 آذر 1402 در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه، اشخاص برجسته‌ای مانند معاون اول محترم ریاست جمهور، ریاست کمیسیون مشترک ایران و روسیه، وزارت امورخارجه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین مدیران بازرگانی کشورهای عضو اتحادیه، حضور به عمل می‌آورند.

همچنین گروهی 50 نفره متشکل از مترجمانی مسلط به زبان‌های روسی، انگلیسی، ارمنی، عربی، چینی و ترکی‌استانبولی در نمایشگاه اوراسیا به برقراری ارتباط موثر میان کشورهای مختلف و تسهیل روند مذاکرات، کمک می‌کنند. بخشی از صادرات ایران که در استان‌های تهران، کردستان، فارس، مازندران و همدان فعال است نیز در دومین نمایشگاه اوراسیا، به طور کامل، به نمایش گذاشته می‌شود.

امید است در این گردهمایی، شرکت‌های تولیدکننده و فروشندگان، با اقداماتی اساسیی که جهت تبلیغ، فروش، خدمات پس از فروش کالاهای خود و معرفی خدمات کلی شرکتشان در غرفه‌ها انجام می‌دهند، باعث ایجاد تحولی عظیم در اقتصاد کشور از طریق افزایش آمار خرید و درآمد شوند.

اطلاعات کامل برگزاری دومین نمایشگاه اوراسیا در ایران را می‌توانید از طریق جدول زیر پیگیری کنید:

 

مکان برگزارینمایشگاه بین‌المللی تهران
تاریخ برگزاری13 تا 16 آذرماه 1402 (04 تا 07 دسامبر 2023)
مدت زمان4 روز
زمان بازدید8 صبح الی 15 بعدازظهر
برگزار کنندهشرکت پارس‌کارن با مجوز سازمان توسعه‌وتجارت
وبسایتhttps://eurasia-expo.com/fa/

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      خانهخدمات[EN Version]تماس