صادرات خرما به قرقیزستان در کمتر از 1 ماه

صادرات خرما

 


صادرات خرما به قرقیزستان

از خوش طعم ترین میوه های مناطق گرم و خشک میتوان به خرما اشاره کرد. ایران بعد از مصر و قبل از عربستان در جایگاه دوم تولید خرما درجهان قرار دارد. قرقیزستان با جمعیتی حدود 5,957,000 نفر، کشوری سکولار است اما 80 درصد مردم آن مسلمان هستند. همین موضوع این کشور را مناسب صادرات خرما به قرقیزستان میکند.

همچنین ایران از تنوع بالایی از انواع خرما بهرمند است. از جمله خرما های مضافتی، زاهدی و کلوته که سرشار از فیبر و مواد مغزی هستند.خرما های مضافتی و کلوته در صدر جدول انرژی از نظر ارزش غذایی در بین خرماهای ایرانی قرار دارند. فیبر بالایی که در خرما زاهدی به ازای هر 100 گرم قرار دارد، در حدود 5.7 گرم است که نسبت به انواع دیگر آن اختلاف زیادی دارد. برای صادرات خرما نکاتی مثل:

  • بازاریابی
  • تقاضای کشور مقصد
  • بسته بندی محصولات
  • کیفیت محصول
  • مدیریت اصولی

بسیار حائز اهمیت است. از جمله موارد مهمتر میتوان به بررسی بازار کشور مقصد و تحلیل مراکز خرید و پخش آن اشاره کرد. پس از تحلیل بازار و پیدا کردن مراکز پخش، با آنها وارد مذاکره شوید. همچنین با مطالعه قوانین صادرات و واردات کشور مقصد از کیفیت قرارداد خود اطمینان حاصل کنید. کمک از یک شرکت بازرگانی مجرب تاثیر بسیاری در سهولت و صحت پیشبرد مراحل کار شما دارد.


"</p


سود صادرات خرما

حجم تولید خرما در ایران در حدود 1میلیون تن است؛ تقریبا 25 درصد از محصولات خرما صادر مشود، که این میزان تقریبا 350 میلیون دلار به اقتصاد کشور سود می رساند. در این میان اما سهم تجار از صادرات خرما بین 5 تا 10 درصد است.

قیمت تمام شده خرما ایرانی نسبت به خرما سایر کشور ها مقدار کمتری است؛ به همین دلیل از محصولات محبوب در دیگر کشورها محسوب میشود. در واقع به دلیل تقاضای بالا در کشور های مسلمان نشین برای این محصول و استعداد آب و هوایی بالا برای کشت خرما در جنوب کشور تجارت خرما سود قابل توجهی دارد. برای افزایش سود دهی باید به ذائقه غذایی کشور مقصد و کیفیت بسته بندی محصولات توجه بیشتری کرد.

بیشترین میزان برداشت خرما در شهر های جنوبی ایران است. استان های خوزستان، کرمان، هرمزگان، سیستان بلوچستان، فارس و بوشهر بیشترین سهم را در صادرات این محصول دارند. با بهینه کردن مسیر صادرات و انتخاب یک شرکت بازرگانی مناسب، افزایش سود محصول خود را مشاهده میکنید. این شرکت ها معمولا مواردی از قبیل:

  • تجربه تبحر در صادرات کالا
  • سرمایه و نقدینگی
  • ارتیاطات گسترده و کار با شریک های خارجی
  • سهولت و سرعت در اخذ و گرفتن مجوز های لازم

را دارند. و با اعتباری که بدست آوردند با سرعت بیشتر و در شرایط بهینه تری کالا را صادر میکنند.

کشورهای مقصد خرما صادراتی

تجارت قرقیزستان بیشتر حول کشاورزی است. تولید محصولاتی مثل غلات، پنبه، توتون و سبزیجات در درجه اول و بعد استفاده از دامداری و منابع طبیعی در درجات بعدی بر اقتصاد این کشور اثر میگذارند.

در ماه رمضان همزمان با افزایش مصرف خرما در کشورهای مسلمان نشین؛ صادرات خرما افزایش میابد. در سال های گذشته،کشور هایی مثل اندونزی و مالزی و در سال های اخیر کشور های اروپایی از جمله آلمان و انگلیس و کشورهای حوزه cis از جمله روسیه و ازبکستان و کشور های حوزه خلیج فارس، مقصد صادرات خرما ایران بودند. به طور کلی حدود 60 کشور از سراسر دنیا از مشتریان خرما ایرانی هستند.

بزرگترین وارد کنندگان خرما، کشورهای هند، فرانسه، آلمان، امارات و مراکش است. هند با جمعیت بالایی که دارد و باتوجه به تبع و ذائقه مردم آنجا از بزرگترین بازارهای خرما صادراتی است. در بین کشور های همسایه ایران، ترکیه بالاترین میزان واردات و خرید خرما را دارد.


خرما صادراتی


میزان صادرات خرما به قرقیزستان

در چند سال اخیر  قیمت خرما نسبت به سایر محصولات ایرانی کمترین میزان تاثیر پدیری از تورم را داشته است. البته این میزان برای قیمت پایه در مبدا است. با ابزار سنجی و بررسی نیازهای کشور مقصد از جمله فرهنگ و آداب و رسوم میزان نیاز به نوع محصول و میزان صادرات آن سنجیده میشود. بازار سنجی روش های متفاوتی دارد که ازجمله آنها میتوان به تحقیق از شرکت های واقع در کشور مقصد یا حتی سفری کاوشگرانه اشاره کرد. میزان ارسال محصول به کشور های متفاوت در هر فرد یا شرکت متفاوت است و رعایت موارد زیر میتواند براین مقدار اثر گذار باشد:

  • تهیه محصول با کیفیت
  • آشنایی با بازار هدف
  • ارتباطات قوی و ساختن شبکه ای از واسطین
  • تبلیغ محصول
  • توجه به سیستم حمل ونقل

مشتری صادرات خرما

اگر شما خودتان از مشتریان خرید خرما هستید به این موارد توجه کنید:

  • مواظب خرماهای باز و غیر بهداشتی باشید. بسته بندی خرما تا حدودی کیفیت و تاریخ انقضای محصول را به شما نشان میدهد.
  • رنگ رخصاره خبر میدهد از سر درون، به ظاهر محصول توجه کنید و از خرید محصولات با شکرک خودداری کنید.
  • مشاهده اجسامی مثل گیاهان خشک یا گرد و غبار و سنگ ریزه در بسته بندی، نشانه جمع آوری وبسته بندی غیر صنعتی است.
  • انواع رنگ و جنس خرما را بشناسید تا مناسب ترین را با توجه به درخواست خود خریداری کنید.
  • به انقضای محصول دقت کنید خرما های تر، از انقضا کوتاه مدت و خرمای خشک ماندگاری طولانی تری دارد.
    شاید برای شما جالب باشد با ارزش ترین خرما در کشور سریلانکا برداشت میشود که قیمتی حدود واحد 15000دلار دارد. خرمای ایرانی جز ده خرمای برتر جهان است که با رسیدگی بیشتر مسئولان مربوطه به فرایند برداشت محصول و بسته بندی و فروش میتواند باعث افزایش فرایند رشد صادرات آن شوند.


    لوگو هرمس

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      خانهخدمات[EN Version]تماس