صادرات چای سیاه به کشور روسیه

صادرات چای سیاه

صادرات چای سیاه

چای یک نوشیدنی دلچسب با طبع گرم و خشک است که به دو نوع سردوگرم سرو می‌شود. نوع سرد آن بیشتر در کشورهای اروپایی و بیشتر در انگلستان کاربرد دارد. گرچه چای داغ هم از نوشیدنی‌های اصیل و قدیمی انگلستان به شمار می‌رود و در اغلب مهمانی‌های رسمی انگلیسی با آداب خاص خود سرو می‌شود.

این نوشیدنی دلپذیر در کشورهای آسیایی گویی محبوب‌تر است و قرن‌هاست که مورداستفاده آسیایی‌ها و به‌ویژه چینی‌ها قرار گرفته است.

لفظ چای کلمه‌ای در زبان چینی است که در قدیم در چین و شمال هند به کار برده می‌شد و عیناً به زبان فارسی نیز وارد گشته است. بوته چای برای اولین‌بار در چین و در حدود پنج هزار سال پیش شناخته شد و حتی تا اواخر قرن گذشته، چای سیاه و چای سبز از نوشیدنی‌های تجملی و گران‌قیمت این کشور بوده است.

به سبب واقع‌شدن کشور ایران در جاده ابریشم که از چین نشات می‌گیرد، گیاه چای در قرن پانزدهم برای اولین‌بار به ایران وارد شد. قرن‌هاست که از گیاه چای یک نوشیدنی دلچسب تهیه می‌شود که در واقع چیزی فراتر از یک نوشیدنی ساده است و به‌نوعی یک فرهنگ در ایران به خود اختصاص داده است.

 

فرهنگ چای در ایران

این نوشیدنی در حال حاضر به روش رسمی یا ارتدوکس در کشور تولید می‌شود و هم‌اکنون نوشیدن چای در ایران به‌عنوان نوشیدنی اصلی مردم بعد از آب به‌حساب می‌آید. در هر دیدوبازدید ایرانی‌ها معمولاً اولین پذیرایی با چای صورت می‌گیرد و همچنین هیچ سفره‌خانه و مهمان‌سرایی یافت نمی‌شود که چای نداشته باشد. مردم ایران حتی هنگام مسافرت هم در کنار وسایل سفر خود چای سیاه یا چای سبز به همراه دارند.

فرهنگ چای در روسیه

فرهنگ مردمان روسیه شباهت زیادی به فرهنگ ایران دارد. چای به‌عنوان یک نوشیدنی محبوب در روسیه محسوب می‌شود. افراد معمولی چای را در استکان‌هایی مخصوص می‌ریزند و ثروتمندان چای را در استکان‌های نقره و تزیین‌شده ریخته و می‌نوشند. بیشتر واژه‌هایی که ایرانی‌ها به کار می‌برند واژه‌های روسی هستند مانند استکان و سماور که به زبان فارسی ما واردشده‌اند.

انواع مختلف چای

همه انواع چای از یک گیاه به نام کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) به دست می‌آیند و تنها در روش تولید باهم تفاوت دارند. در حالت کلی پنج گونه چای وجود دارد، به نام‌های چای سیاه، چای سبز، چای سفید، چای اولانگ و چای پوئر. گرچه یک نوع چای زرد نیز وجود دارد که رنگ سبز مایل به زرد دارد ولی چون فرایند تولید آن شبیه به چای سبز است، جزو چای سبز محسوب می‌شود.

برگ‌های گیاه به هنگام رسیدن چای، به رنگ سبز هستند ولی پس از برداشت در کارخانه دچار اکسیداسیون شده و مراحل خشک‌شدن و تبدیل به چای سیاه را پشت سر می‌گذرانند. این مراحل فراوری موجب تغییر رنگ سبز چای به رنگ سیاه می‌شود همچنین عطروطعم آن نیز تغییر می‌کند.

 

صادرات چای سیاه

ترکیبات چای سیاه

یک فنجان چای سیاه حاوی ترکیبات زیر است:

آلکالوئیدها شامل کافئین، تئوفیلین، تئوبرومین

آمینواسیدها

کربوهیدرات

پروتئین

کلروفیل

فلوراید

آلومینیوم

منگنز

مواد معدنی و عناصر کمیاب

ترکیبات آلی فرار (موجب بو و طعم خاص چای می‌شوند)

ویژگی‌های چای سیاه

برگ سبز چای سرشار از آنتی‌اکسیدان، کافئین، منیزیم، پتاسیم، سدیم، تئوفیلین، کلروفیل و تانن است.

پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف حداقل یک فنجان چای سیاه در طول روز، ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

چای سیاه از رشد سرطان جلوگیری می‌کند و سلول‌های سرطانی را وادار به خودکشی می‌کند.

در مواردی نیز مشاهده شده که مصرف چای عملکرد مغز را تقویت کرده و از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند.

این نوشیدنی خون را تصفیه کرده و فشارخون را کنترل می‌کند. بعد از خوردن غذا، نوشیدن چای می‌تواند باعث هضم راحت‌تر غذا شود.

ویژگی‌های چای سیاه مرغوب

  • برگ‌های چای نسبتاً درشت هستند.
  • رنگی نزدیک به قرمز دارد.
  • عطر طبیعی و بدون اسانس دارد.
  • چای مرغوب ۱۵ دقیقه پس از ریخته شدن در استکان ته‌نشین نمی‌شود.
  • به‌سرعت غلیظ نمی‌شود.
  • در دیواره استکان رنگ یا لکه برجای نمی‌گذارد.
  • به‌طورکلی چای که در فصل بهار برداشت می‌شود از مرغوبیت بیشتری برخوردار است.
  • از میان چای‌هایی که از مزارع شمال کشور برداشت می‌شوند چای بهاره از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و بسیار خوش طعم و عطر است.

وضعیت کلی بازار صادرات چای ایرانی در دنیا

چای سیاه ایرانی به ۳۶ کشور در جهان صادر می‌شود که تعدادی از آن‌ها در همسایگی ایران قرار دارند. در حال حاضر چیزی حدود 26 هزار هکتار زمین برای کشت چای در استان‌های گیلان و مازندران قرار دارد. باتوجه‌به 150 کارخانه چای‌سازی مستقر در ایران، در حدود نیم‌میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند.

سالانه در جهان تراکنش مالی صنعت چای چیزی در حدود 40 میلیارد دلار است و 50 کشور در جهان به کشت چای می‌پردازند. نیمی از جمعیت جهان در 160 کشور، چای را در زمره نوشیدنی‌های روزانه خود جای‌داده‌اند.

کشور روسیه به‌تنهایی 10 درصد از سهم آمار مصرف چای را به خود اختصاص داده است. بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده چای در جهان، چین، هند، سریلانکا هستند. از آن طرف بزرگ‌ترین واردکنندگان چای در جهان، کشورهای روسیه، آمریکا، مصر، پاکستان و ایران هستند.

مصرف سرانه چای در حدود 100 هزار تن در کشور است. در آمارهای جهانی از نظر تولید و کشت چای، ایران در رتبه نهم و در آمار مصرف چای در رتبه دوازدهم قرار دارد. چای سبز هم‌پا با چای سیاه در ایران، به جایگاه بسیار خوبی رسیده است. در سال گذشته تولید چای سبز نسبت به سال قبلش، با چیزی در حدود 130 هزار تن، 2 برابر رشد داشته است.

گرچه چای دارای تنوع گسترده‌ای است اما شاخص‌ترین آن‌ها چای سبز و سیاه است که سهم عمده صادرات چای ایران شامل چای سیاه است. چای صادراتی ایرانی اغلب دربسته بندی‌های بیش از ۳ کیلو صادر می‌شود. چای (Tea) در گمرک جهانی با کد تعرفه (HS Code) به شماره ۰۹۰۲ شناخته می‌شود.

نقش هرمس در صادرات چای سیاه

 روابط تجاری مستمر با کشور روسیه، تحریم بودن روسیه توسط بسیاری از کشورهای جهان، هم ذائقه بودن مردمان این کشور با مردمان کشور ایران، ارجحیت قیمت نسبت به کیفیت چای برای روس‌ها و… هرمس را بر آن داشت تا بخش بزرگی از صادرات چای به کشور روسیه را در دستور کار خود قرار دهد.

شرکت توسعه رشد تجارت هرمس با داشتن یک شعبه فعال در پایتخت کشور روسیه، تجربه‌ای موفق در صادرات چای به روسیه را در کارنامه خود دارد. این شرکت مرغوب‌ترین نوع چای سیاه بهاره را مستقیماً از تولیدکننده واقع در شهر لاهیجان خریداری کرده و پس از تایید سمپل چای از سوی خریدار روس، جهت سرو در رستوران‌های روسیه به پایتخت این کشور صادر نموده است.

جهت دریافت اطلاعت بیشتر در زمینه صادرات چای و ثبت سفارش با کارشناسان هرمس در تماس باشید.

صادرات چای سیاه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      خانهخدمات[EN Version]تماس