تست چای کله مورچه‌ای جهت ارسال به مقصد روسیه

چای کله مورچه‌ای

صادرات چای کله مورچه‌ای به روسیه

مصرف‌گرایی و تقاضای بالای چای در کشور روسیه سبب گشته است تا این محصول بازاری رقابتی در کشور روسیه پیدا کند. حال‌آنکه چای وارداتی این کشور از کیفیت مطلوبی برخوردار است و سرو چای در این کشور صرفاً جنبة تشریفاتی دارد. قیمت همواره مهم‌ترین پارامتر برای روس‌ها بوده است به‌گونه‌ای که در نظر روس‌ها قیمت پایین بر کیفیت ارجح است.  از انواع چای که بسیار مورد استقبال روس‌ها و تقاضا همواره برای آن بالاست می‌توان چای کله مورچه‌ای یا همان چای CTC را نام برد.

چای کله مورچه‌ای

امروزه بسیاری از مردم جهان در بین نوشیدنی‌های گرم، علاقه ویژه‌ای به چای دارند. به دلیل تنوع سلایق، نمونه‌های زیادی از این محصول به مرحله تولید و فراوری رسیده که از جمله می‌توانیم به چای کله مورچه‌ای اشاره کنیم. این چای زیرمجموعه‌ای از انواع چای سیاه است.

چای کله مورچه‌ای عطر، طعم و مزه نوع سیاه را تا حدود زیادی به همراه دارد و به نوشیدنی محبوب و دوست‌داشتنی در سراسر جهان در بین انواع چای تبدیل شده است. کله مورچه‌ای اصطلاحی هست که به دلیل رنگ سیاه، شکل پیچ‌خورده و ریز بودن این محصول به آن تعلق‌گرفته است.

 

چای کله مورچه‌ای

تاریخچه چای کله مورچه‌ای

منشأ پیدایش چای کله مورچه‌ای منطقه‌ای در هندوستان به نام آسام یاد شده است. مزارع این منطقه محل کشت بوته‌های سبز چای مرغوبی بود که در رقابت با بسیاری از کشورها قرار داشت. فرایند تولید این چای تا حد نسبتاً زیادی مشابه چای ایرانی است؛ با این تفاوت که در خلال مراحل تولید چای با حرارت زیاد و تحت‌فشار دستگاه، برگ‌ها به شکل گلوله‌های بسیار ریز درمی‌آیند که شباهت بسیار زیادی به سر مورچه دارد و به همین علت هم کله مورچه‌ای نام‌گذاری شده است.

فرایند تولید چای کله مورچه‌ای

این روش فراوری چای به‌عنوان گزینه‌ای جایگزین برای پردازش ارتدوکس که روش سنتی تهیه چای است به‌حساب می‌آید. ازآنجایی‌که فراوری چای به روش سی تی سی، روشی مقرون‌به‌صرفه‌تر از روش‌های دیگر تولید چای است که توانسته نتایج مناسب‌تری را به همراه داشته باشد، به روشی بسیار متداول برای تولید چای تبدیل شده است.

چای کله مورچه‌ای یا CTC

چای کله مورچه ای با عنوان CTC هم در جهان شناخته می شود. CTC سی تی سی مخفف واژه های خرد کردن “Crush”، گسستن “Tear” و پیچیدن “Curl” است که بیان کننده مجموعه اقداماتی می باشد که بر روی برگ های چای انجام می شود. در حالی که در فرایند ارتودوکس (روش معمول تولید چای سیاه) برگ های چای را دست نخورده نگه می دارد، سی تی سی روشی می باشد که برگ های چای را در آن به قطعات کوچک خرد می کنند و سپس آنها را به شکل گلوله های کوچک که شکل نهایی آنهاست در می آورند.

ویژگی چای کله مورچه‌ای

در روش فراوری چای اغلب از برگ‌های چای آسام “Assam” استفاده می‌شود که به‌خاطر  ویژگی تیره‌تر و غلیظ بودن چای شناخته شده و دارای طعم بسیار طبیعی تری نسبت به بقیه برگ‌های چای  می‌باشد. اما مهم‌ترین ویژگی ای که چای کله مورچه‌ای را از سایر چای‌های موجود در جهان متمایز می‌کند، درجه اکسید شدن (اکسایش) بسیار بالای آن است. 

 این چای مدت‌زمان بسیار کوتاهی را برای فرایند دم کشیدن به خودش اختصاص می‌دهد و همین امر سبب شده تا برای کافه‌داران و رستوران‌داران در سراسر جهان جذابیت پیدا کند. همچنین غلظت و تیرگی بسیار بالای این چای سبب گشته تا برای دم کردن به مقدار بسیار کمی از آن نیاز باشد. در واقع فرایند اکسیداسیون به دلیل ریز بودن دانه‌های این چای سبب دم آوری زودتر آن می‌شود و رنگ و عطر بسیار قوی تری نسبت به رقبای خود به همراه دارد.

کاربرد چای کله مورچه‌ای

این چای را می‌توان به روش سنتی دم کرد و یا به‌صورت ترکیبی در چای ماسالا و شیر چای انگلیسی به کار برد که نتیجه مطلوب‌تری نسبت به چای ممتاز به دست می‌دهد.

نکات چای کله مورچه‌ای

باتوجه‌به اینکه چای کله مورچه‌ای به‌صورت گلوله‌های ریز تهیه می‌شود گاه ممکن است با چای‌های ارزان‌قیمت مخلوط شود و کیفیت آن افت کند. درحالی‌که نوع کله مورچه‌ای چای مرغوبی است و کیفیت کمی از چای ممتاز ایرانی ندارد.

چای کله مورچه‌ای

مشخصات چای کله مورچه‌ای

این چای همچون سایر انواع نمونه‌های چای  سیاه حاوی کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم و کافئین است. ترکیباتی مثل تانن، کلروفیل، فلاونوئید، پوریک، ساکارید و تئوفیلین نیز سایر ترکیبات این چای را تشکیل می‌دهند. میزان کافئین بالا و عطروطعم تند، گس و تلخ از ویژگی‌های بارز این نوع چای است.

نحوه دم آوری چای کله مورچه‌ای

طبخ این نوع چای نیز مانند سایر محصولات برگ چای هست؛ با این تفاوت که مقدار بسیار کمی از این محصول موردنیاز است. به طور معمول مقدار دو الی سه گرم چای برای هر نفر کفایت می‌کند. ابتدا قوری و کتری را شستشو داده و آبکشی می‌کنیم تا رسوبات آن از بین برود. مقدار ذکر شده چای خشک را در قوری می‌ریزیم و پس از رسیدن آب به نقطه‌جوش، به قوری اضافه می‌کنیم. مدت‌زمان لازم برای دم آوری و سرو این چای تنها سه الی پنج دقیقه است!

نقش هرمس در صادرات چای کله مورچه‌ای

شرکت توسعه و رشد تجارت هرمس با داشتن یک شعبه بازرگانی فعال در کشور روسیه، انواع مختلف چای کله مورچه‌ای را تأمین و برای صادرات به کشور روسیه مورد آزمایش قرار داده است. کیفیت چای صادراتی این مجموعه به نسبت قیمت آن همواره مطلوب بوده و بازار مناسبی در بین روس‌ها به خود اختصاص داده است. جهت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

چای کله مورچه‌ای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      خانهخدمات[EN Version]تماس